Feedback gevraagd
-
- DFS teammember
- Berichten: 236
- Lid geworden op: 08-02-2010 15:05
Feedback gevraagd
Vorige week was echt top! 2 fantastische windsurfsessies op het Amstelmeer gehad met goede wind en prima weer. Het water was nog wel echt koud. Voor het eerst heb ik ook wat videobeelden van mijzelf en wilde daarom vragen of jullie feedback kunnen geven op mijn vaarstijl.
Dus bekijk de video: http://youtu.be/ESY9bIQz-Eo
en geef feedback
Ik vaarde voor het eerst met mijn isonic 101 i.c.m. een 7.8. Het was redelijk choppy en het zeil had ook een maatje kleiner gekund. De vin was vrij klein nl. een 35 cm vin. Veel druk op mijn achterste voet kon ik ook niet geven omdat ik dan snel een spinout kreeg. Nu heb ik ook 37 en 39 cm, die sluiten denk ik beter aan bij die combi. Volgens mij moet ik ook mijn zeil verder naar achteren doen zodat het onderlijk beter aansluit met het dek.
Op mijn GPS zie ik vaak dat ik met minder wind en groter materiaal vaak sneller ben dan kleiner materiaal. Ik denk dat dit vooral komt omdat ik daar veel meer vaar uren mee maak waardoor ik daar veel comfortabeler op sta. Nu ook op het amstelmeer durfde ik niet goed voluit downwind te gaan en dat resulteert dan in slechte topsnelheden.
Alle feedback is welkom!
Om nog even te onderstrepen wat voor mooi dagje het was
Sessie op GPS Speedsurfing:
http://www.gps-speedsurfing.com/default ... &val=37159
http://www.gps-speedsurfing.com/default ... &val=37160
Dus bekijk de video: http://youtu.be/ESY9bIQz-Eo
en geef feedback
Ik vaarde voor het eerst met mijn isonic 101 i.c.m. een 7.8. Het was redelijk choppy en het zeil had ook een maatje kleiner gekund. De vin was vrij klein nl. een 35 cm vin. Veel druk op mijn achterste voet kon ik ook niet geven omdat ik dan snel een spinout kreeg. Nu heb ik ook 37 en 39 cm, die sluiten denk ik beter aan bij die combi. Volgens mij moet ik ook mijn zeil verder naar achteren doen zodat het onderlijk beter aansluit met het dek.
Op mijn GPS zie ik vaak dat ik met minder wind en groter materiaal vaak sneller ben dan kleiner materiaal. Ik denk dat dit vooral komt omdat ik daar veel meer vaar uren mee maak waardoor ik daar veel comfortabeler op sta. Nu ook op het amstelmeer durfde ik niet goed voluit downwind te gaan en dat resulteert dan in slechte topsnelheden.
Alle feedback is welkom!
Om nog even te onderstrepen wat voor mooi dagje het was
Sessie op GPS Speedsurfing:
http://www.gps-speedsurfing.com/default ... &val=37159
http://www.gps-speedsurfing.com/default ... &val=37160
-
- DFS teammember
- Berichten: 644
- Lid geworden op: 05-10-2010 13:07
Wat ik kan zien is dat de trim niet optimaal is... Als je van achter kijkt opend je zeil niet lekker... Dat betekend dat je meer downhaul moet geven voor meer lose leach!
Waarschijnlijk heb je ok veel druk op je achterste hand of niet?
(Maar dan krijg je het zelfde als wat er bij mij gebeurt denk ik, slecht roterende campers...)
Daarnaast is je houding nogal voorover! Dus je lichaam helt voorwaarts.
Alsof je hoogte gaat lopen. Eigenlijk moet je een getrekt voorte been hebben en een gebogen achterste.
Denk dat dat ook een gevolg is van je trim...
Als rand een andere mening is toe bedeeld, dan laat het weten....
Waarschijnlijk heb je ok veel druk op je achterste hand of niet?
(Maar dan krijg je het zelfde als wat er bij mij gebeurt denk ik, slecht roterende campers...)
Daarnaast is je houding nogal voorover! Dus je lichaam helt voorwaarts.
Alsof je hoogte gaat lopen. Eigenlijk moet je een getrekt voorte been hebben en een gebogen achterste.
Denk dat dat ook een gevolg is van je trim...
Als rand een andere mening is toe bedeeld, dan laat het weten....
-
- DFS teammember
- Berichten: 236
- Lid geworden op: 08-02-2010 15:05
Ik had het zeil niet volledig plat getrokken omdat ik met 107 KG best wat power nodig heb om weg te komen op een 101 board. Die combi voelt op zich wel goed.Hans Schoenmaker schreef:Wat ik kan zien is dat de trim niet optimaal is... Als je van achter kijkt opend je zeil niet lekker... Dat betekend dat je meer downhaul moet geven voor meer lose leach!
Klopt, helaas was het nu al zo dat ik met mijn knieen het zeil moest om roteren. Lijkt me goed om een keer beide zeilen opgetuigd naast elkaar neer te leggen. Kijken hoe jij het anders optuigd. Als ik tegen een goede aanbieding loop, dan gaat die 7.8 vervangen worden. Dat roteren stoort me steeds meer. De RS Slalom mk II & III hebben dat totaal niet.Hans Schoenmaker schreef: Waarschijnlijk heb je ok veel druk op je achterste hand of niet?
(Maar dan krijg je het zelfde als wat er bij mij gebeurt denk ik, slecht roterende campers...)
Ik vaar ook een stukkie upwind he . Ik heb vaak veel druk op mijn achterste been en is de druk verdeling niet goed. Ben er nog niet helemaal uit hoe dat komt. Waarschijnlijk door die trim inderdaad. Overigens heb ik dat niet zo icm met de isonic 121 en 8.6 maar wel met de IS 121 en 7.8. Nu vaarde ik voor de eerste keer met de IS 101 en 7.8.Hans Schoenmaker schreef: Daarnaast is je houding nogal voorover! Dus je lichaam helt voorwaarts.
Alsof je hoogte gaat lopen. Eigenlijk moet je een getrekt voorte been hebben en een gebogen achterste.
Denk dat dat ook een gevolg is van je trim...
Als rand een andere mening is toe bedeeld, dan laat het weten....
Hopelijk kunnen we binnenkort samen het water op om een keer te testen.
Bedankt voor je feedback! Zeer welkom.
-
- DFS teammember
- Berichten: 825
- Lid geworden op: 02-02-2010 22:55
Ik heb een aantal jaren met de RS-Slalom gevaren en herken het probleem van het slecht roteren.
Lees onderstaand topic even
http://forum.windsurfing.nl/viewtopic.p ... m&start=20
Mijn opmerking daarin:
Ik herken dit probleem.
Zorg voor voldoende downhaul. 3de venster los tot aan de zilvergrijze streep.
Controleer of je de 3 cambers nog met de hand kunt bewegen.
Zoniet verwijder dan de spacer.
Als je de cambers dan nog niet met de hand kunt bewegen en alle spacers zijn verwijderd dan is waarschijnlijk de onderste camber de boosdoender. (controleer dit door de onderste camber te verwijderen)
Ik heb toen van de onderste camber wat afgevijld (ongeveer 2mm aan de latzijde).
Daarna ging het prima!
Succes.
Lees onderstaand topic even
http://forum.windsurfing.nl/viewtopic.p ... m&start=20
Mijn opmerking daarin:
Ik herken dit probleem.
Zorg voor voldoende downhaul. 3de venster los tot aan de zilvergrijze streep.
Controleer of je de 3 cambers nog met de hand kunt bewegen.
Zoniet verwijder dan de spacer.
Als je de cambers dan nog niet met de hand kunt bewegen en alle spacers zijn verwijderd dan is waarschijnlijk de onderste camber de boosdoender. (controleer dit door de onderste camber te verwijderen)
Ik heb toen van de onderste camber wat afgevijld (ongeveer 2mm aan de latzijde).
Daarna ging het prima!
Succes.
-
- DFS teammember
- Berichten: 644
- Lid geworden op: 05-10-2010 13:07
-
- DFS teammember
- Berichten: 825
- Lid geworden op: 02-02-2010 22:55
Je vijlt wat van de camber af aan de lat zijde (ongeveer 2mm de dikte van een spacer), waar de wangen het smalst zijn. Daar zit ook een inkeping (half rondje) die ik met een spijker er weer ingesmolten heb.
Je kunt ook nog een paar mm van de andere zijde afvijlen (wel weer mooi rond maken), dan gaat de camber veel makkelijker op de mast en komt er niet zoveel kracht te staan op de camber tijdens het aftuigen.
Als de onderste camber is aangepast dan heb je ineens een ander zeil.
Als het niet duidelijk is dan leg ik het wel een keer uit op Horst.
Je kunt ook nog een paar mm van de andere zijde afvijlen (wel weer mooi rond maken), dan gaat de camber veel makkelijker op de mast en komt er niet zoveel kracht te staan op de camber tijdens het aftuigen.
Als de onderste camber is aangepast dan heb je ineens een ander zeil.
Als het niet duidelijk is dan leg ik het wel een keer uit op Horst.
-
- DFS teammember
- Berichten: 825
- Lid geworden op: 02-02-2010 22:55
-
- DFS teammember
- Berichten: 1482
- Lid geworden op: 01-02-2010 20:01
Kleine gedachte spinsel.
Als de onderste camber slecht roteerd, moet je een spacer plaatsen bij de lat erboven. Misschien eerst dat proberen?
Gezien het filmpje vind ik voor een freerace zeil de leech redelijk goed. Zo een cm meer kunnen hebben.
Maar denk dat voornamelijk het probleem in de vin lengte in dit geval zit.
Je ziet dat het board iedere golf pakt, dus niet vliegt en dus niet losloopt.
Starboard heeft in het algemeen iets wat grotere vin nodig. Dus denk dat voor deze combi inderdaad de 37 of 39 beter is. Gezien de omstandigheden van het filmpje zou ik voor de 39 gaan
Als de onderste camber slecht roteerd, moet je een spacer plaatsen bij de lat erboven. Misschien eerst dat proberen?
Gezien het filmpje vind ik voor een freerace zeil de leech redelijk goed. Zo een cm meer kunnen hebben.
Maar denk dat voornamelijk het probleem in de vin lengte in dit geval zit.
Je ziet dat het board iedere golf pakt, dus niet vliegt en dus niet losloopt.
Starboard heeft in het algemeen iets wat grotere vin nodig. Dus denk dat voor deze combi inderdaad de 37 of 39 beter is. Gezien de omstandigheden van het filmpje zou ik voor de 39 gaan
-
- DFS teammember
- Berichten: 1019
- Lid geworden op: 05-02-2010 08:19
gaaf filmpje en super omstandigheden, droog zon en wind
teveel druk op je achterste voet, mischien je touwtjes verder naar achteren?
dan komt je zeil ook rechter op te staan en is het makkelijker om de onderkant op je board te zetten.
dat heeft mij iig weer een stapje verde gebracht aan de hand van het filmpje wat michel gemaakt had.
teveel druk op je achterste voet, mischien je touwtjes verder naar achteren?
dan komt je zeil ook rechter op te staan en is het makkelijker om de onderkant op je board te zetten.
dat heeft mij iig weer een stapje verde gebracht aan de hand van het filmpje wat michel gemaakt had.
-
- DFS teammember
- Berichten: 960
- Lid geworden op: 03-02-2010 20:01
Volgens mij is dit een veel gemaakte denk fout: dat je meer power "voelt" in je zeil wil niet zeggen dat je sneller gaat: met te weinig downhaul loost ie te weinig, heb zet je de wind onvoldoende om in voorwaartse snelheid.Maarten Midden schreef: Ik had het zeil niet volledig plat getrokken omdat ik met 107 KG best wat power nodig heb om weg te komen op een 101 board. Die combi voelt op zich wel goed.
NED-811