TIPS, TRICKS & AANBEVELINGEN!
Geplaatst: 24-06-2012 20:39
Hi Guys, hebben we deze topic al?
Liep net te wandelen met de hond en kwam er achter dat ik eigenlijk 2 nieuwe inzichten heb gekregen op Strand Horst gisteren.
Ik weet niet of je hiermee je voordel kan doen, maar ik zal ze benoemen.
Als jullie die ook hebben dan hoor ik die graag!
1) Edwin Harteveld vaarde op een board van Van Meurs. Het board like prima, maar echte snelheid kreeg hij er niet uit. Toen kreeg hij de tip (geheel tegen hetgeen ik altijd heb gehoord), mast naar achteren en giek omlaag. Dit bleek volgens Edwin goed te werken. Snelheid liep behoorlijk op als ik hem mag geloven.
De vin had te weinig lift - dit is blijkbaar de manier om dat te verhelpen.
Ik stam nog uit de tijd, giek omhoog en mast naar voren voor meer snelheid als stelregel.
Wat ik me dan ook afvraag is als je spin-out krijgt, moet je dan hetzelfde doen?!?!?
2) Tijdens het varen had ik in vlagen moeite met mijn achterste hand. Soms te veel druk en dus niet goed dicht te trekken. Normaal maak ik me breed en ga ik harder trekken.
Nu deed ik zonder het te beseffen iets heel anders.
Ik schoof mijn achterste hand dichter naar mijn trapeze koortjes en daarmee werd de druk juist minder.
Daarbij hield ik mijn zeil goed dicht getrokken. Elke keer als ik te veel druk had deed ik de achterste hand weer richting koortjes. En elke keer met het zelfde resultaat. Ik denk dat ik nu ook wel snap waarom dat werkt. Je gaat meer in je trapeze varen en ontlast zo je arm, zoals het hoort.
(Ik heb zelfs een paar keer zonder achterste hand gevaren)
Liep net te wandelen met de hond en kwam er achter dat ik eigenlijk 2 nieuwe inzichten heb gekregen op Strand Horst gisteren.
Ik weet niet of je hiermee je voordel kan doen, maar ik zal ze benoemen.
Als jullie die ook hebben dan hoor ik die graag!
1) Edwin Harteveld vaarde op een board van Van Meurs. Het board like prima, maar echte snelheid kreeg hij er niet uit. Toen kreeg hij de tip (geheel tegen hetgeen ik altijd heb gehoord), mast naar achteren en giek omlaag. Dit bleek volgens Edwin goed te werken. Snelheid liep behoorlijk op als ik hem mag geloven.
De vin had te weinig lift - dit is blijkbaar de manier om dat te verhelpen.
Ik stam nog uit de tijd, giek omhoog en mast naar voren voor meer snelheid als stelregel.
Wat ik me dan ook afvraag is als je spin-out krijgt, moet je dan hetzelfde doen?!?!?
2) Tijdens het varen had ik in vlagen moeite met mijn achterste hand. Soms te veel druk en dus niet goed dicht te trekken. Normaal maak ik me breed en ga ik harder trekken.
Nu deed ik zonder het te beseffen iets heel anders.
Ik schoof mijn achterste hand dichter naar mijn trapeze koortjes en daarmee werd de druk juist minder.
Daarbij hield ik mijn zeil goed dicht getrokken. Elke keer als ik te veel druk had deed ik de achterste hand weer richting koortjes. En elke keer met het zelfde resultaat. Ik denk dat ik nu ook wel snap waarom dat werkt. Je gaat meer in je trapeze varen en ontlast zo je arm, zoals het hoort.
(Ik heb zelfs een paar keer zonder achterste hand gevaren)