TIPS, TRICKS & AANBEVELINGEN!

Algemene discussies
Plaats reactie
Hans Schoenmaker
DFS teammember
Berichten: 644
Lid geworden op: 05-10-2010 13:07

TIPS, TRICKS & AANBEVELINGEN!

Bericht door Hans Schoenmaker » 24-06-2012 20:39

Hi Guys, hebben we deze topic al?


Liep net te wandelen met de hond en kwam er achter dat ik eigenlijk 2 nieuwe inzichten heb gekregen op Strand Horst gisteren.

Ik weet niet of je hiermee je voordel kan doen, maar ik zal ze benoemen.
Als jullie die ook hebben dan hoor ik die graag!


1) Edwin Harteveld vaarde op een board van Van Meurs. Het board like prima, maar echte snelheid kreeg hij er niet uit. Toen kreeg hij de tip (geheel tegen hetgeen ik altijd heb gehoord), mast naar achteren en giek omlaag. Dit bleek volgens Edwin goed te werken. Snelheid liep behoorlijk op als ik hem mag geloven.

De vin had te weinig lift - dit is blijkbaar de manier om dat te verhelpen.

Ik stam nog uit de tijd, giek omhoog en mast naar voren voor meer snelheid als stelregel.

Wat ik me dan ook afvraag is als je spin-out krijgt, moet je dan hetzelfde doen?!?!?


2) Tijdens het varen had ik in vlagen moeite met mijn achterste hand. Soms te veel druk en dus niet goed dicht te trekken. Normaal maak ik me breed en ga ik harder trekken.
Nu deed ik zonder het te beseffen iets heel anders.

Ik schoof mijn achterste hand dichter naar mijn trapeze koortjes en daarmee werd de druk juist minder.
Daarbij hield ik mijn zeil goed dicht getrokken. Elke keer als ik te veel druk had deed ik de achterste hand weer richting koortjes. En elke keer met het zelfde resultaat. Ik denk dat ik nu ook wel snap waarom dat werkt. Je gaat meer in je trapeze varen en ontlast zo je arm, zoals het hoort.

(Ik heb zelfs een paar keer zonder achterste hand gevaren)

Jurjen
DFS teammember
Berichten: 725
Lid geworden op: 04-02-2010 18:56

Bericht door Jurjen » 24-06-2012 20:49

marius vaart eveneens met lage giek en mastvoet achterin en kleine vinnen.

Persoonlijk heb ik dan teveel het gevoel dat ik op het board sta ipv aan het zeil hang. Uitgezonderd als meer dan royaal gepowerd ben.

Wil het board zo los mogelijk laten lopen dan heb je ook veel minder last van chop/golven.

Vaar liever mastvoet achterin wat helaas de watercondities niet altijd het toelaten dan schuift ie naar voren tot tot max 132 a 135cm en giek altijd hoog tot erg hoog. Bij teveel power als zelfs dieper downwind gaan niet werkt of niet kan door chop dan zakt de giek pas iets. Balans zoeken is lastig met mastvoet achterin en giek hoog. Je krijgt dan heel snel veel druk op de achterste voet.

Wat helpt is touwtjes iets verder naar achteren zetten (met name de voorste) en de mast een beetje weg laten scharnieren tot vlak voor het moment dat je vol voorover duikt in een katapult. Zeil staat dan rechterop en bij controle verlies is het iets aantrekken van de voorste hand voldoende om controle te hervinden met behoud van mastvoet druk.

Bij het afschieten achter een dammetje poog ik een katapult te forceren door dit bij het ingaan van de vlaag dit iets te extreem te doen en ipv vol voorover de duiken neem je het board mee in de beweging.

Altijd mooi trainigsdagje als de chop/golven te laag zijn om met je wavespullen te spelen om dan juist je slalomspullen te pakken. Krijg je veel vertrouwen in je spullen en jezelf van. Als daar je bloed niet sneller van gaat stromen :-)
If it is not blowing it is sucking!

Peter Magnee
DFS teammember
Berichten: 960
Lid geworden op: 03-02-2010 20:01

Bericht door Peter Magnee » 24-06-2012 20:53

als je board te veel lift (zwevend voor voetje) doe je meestal je mastvoet iets naar voren. Dus, als je met een te kleine vin te weinig lift hebt, dan lijkt het omgekeerde bijna vanzelfsprekend, toch?
Giek naar beneden is de manier om meer controle te krijgen: geen controle betekent meestal ook geen echt hoge snelheid.

Maw, beide adviezen aan Edwin lijken me dus redelijk solide ...
NED-811

Nils Duindam
DFS teammember
Berichten: 1144
Lid geworden op: 03-02-2010 20:40

Bericht door Nils Duindam » 24-06-2012 23:35

Ik denk dat het klopt, ik heb voor de verandering mijn mastvoet ver naar voren (135cm) geplaatst icm met een vin met weinig lift (delta25), gemiddeld 5 km/hr langzamer..
Toch maar weer verder naar achteren die mastvoet.

Plaats reactie