Super lichtweer slalom set

Gear discussies
Mark
DFS teamcaptain
Berichten: 1899
Lid geworden op: 01-02-2010 18:34

Super lichtweer slalom set

Bericht door Mark » 02-06-2010 21:07

Met leuke zomeravonden in het vooruitzicht en meestal weinig wind ben ik aan het overwegen om een echte super lichtweer slalom set aan te schaffen. 8)

Het gaat dan om <12 knopen wind. De Formula kant wil ik eigenlijk niet op vanwege het materiaal/vinnen die je dan nodig hebt. Wel zou ik lekker up/downwind hoeken willen kunnen maken.

Het is dan ook handig om de kids in de gaten te houden wanneer zij op de Viper aan de slag zijn (met eventueel terugsleep mogelijkheid). :D

Zou een Falcon 145 (85breed) met een 10m2 racezeil en 50/54cm vin werken? Of zou een licht 9.5 niet-camber zeil meer geschikt zijn. Iemand ervaring met dit soort combinaties?

Chris Focking
DFS teammember
Berichten: 747
Lid geworden op: 16-02-2010 15:54

Bericht door Chris Focking » 02-06-2010 21:54

Als je 't mij vraagt roept super-lichtweer toch echt om een formulasetje. Vandaag heb ik (af en toe) kunnen planeren terwijl de report van Windfinder niet boven de 10 knp is geweest.

Er was ook iemand (die man met paardestaart en volvo) die met ik geloof een futura en 9.6 bezig was en die stond toch beduidend meer stil. O ja, en hij is een beetje jouw formaat Mark; als hij op mijn setje had gestaan was het een mooie sessie geweest :)

Ik heb het al zovaak meegemaakt dat ik als enige continu aan het planeren was en gijpjes om iedereen (met een chagrijnige kop) kon maken :twisted: maar ja, het blijft wel lomp, groot, zwaar en duur spul...

ps: De voorgestelde set zal voor jou wel werken, maar ik zou dan wel een gecamberd zeil nemen zodat je in de windgaten (lang leve de Kraaij) een beetje blijft planeren.

Jurjen
DFS teammember
Berichten: 725
Lid geworden op: 04-02-2010 18:56

Bericht door Jurjen » 03-06-2010 07:09

Heb beide een hele tijd gelijktijdig gehad.

Een groot slalomboard (80a 85cm breed) planeerd bijna net zo snel aan als een formulaboard. Formula loopt wel een stuk langer door windgaten heen.

Grootste nadeel van formula: groot en lomp om mee te nemen.
Ook hard werken op het water. Vaak was het relaxt in de trapeze hangen er niet bij. Dit is niet erg maar wel iets wat je moet weten.
Vergeet niet. Het is gemaakt om heel hoog en heel ruim te gaan. Halve wind is alleen mogelijk als het echt heel weinig waait.

Een groot slalomboard vaart veel meer als de spullen die je al hebt.
Nu lijkt het alof ik tegen formula ben. Maar ik heb toch echt heel veel genoten van mijn formulasetje. Zeker als je met eene paar man aan het varen bent.

Mijn 50ct.

Doe die falcon 145. Je verliest niet veel op aanplaneren. Sluit beter aan op je huidige spullen (kan ook nog een een kleiner zeil op) makkelijker mee nemen. En surft "normaal".

Daarlangs is de factor afschrijving met een formulaset erg hoog.
If it is not blowing it is sucking!

Nils Duindam
DFS teammember
Berichten: 1144
Lid geworden op: 03-02-2010 20:40

Bericht door Nils Duindam » 03-06-2010 23:27

Voor dit doel gebruik ik nog steeds mijn starboard carve 155 ltr 74 cm breed. Perfect om kinderen (terug) te slepen en om heerlijk relaxt en comfortabel te freeriden :)
En doet zijn naam eer aan wat carven betreft, super makkelijk.

Barry Klasens
DFS teammember
Berichten: 825
Lid geworden op: 02-02-2010 22:55

Bericht door Barry Klasens » 04-06-2010 08:20

Mark, volgens mij kun je met de 122 met gemak eerder planeren dan 12 knopen.
Ik weet dat ze bij NP de Helium hebben, light wind maximum power.
Misschien hebben ze een soort gelijk zeil ook bij MauiSails.
Dan een grootte vin erbij en je bent klaar, misschien heb je de mast al.

Mark
DFS teamcaptain
Berichten: 1899
Lid geworden op: 01-02-2010 18:34

Bericht door Mark » 04-06-2010 17:56

Ik ben intussen ook een andere kant op aan het onderzoeken. Voor de lichtweerdagen wanneer de kids op de Viper aan de slag zijn. Dan zou een Fanatic Mega Cat raceboard ideaal zijn.

Weet iemand nog een Fanatic Mega Cat te koop? Het mooiste zou zijn met een ART 8.5 racezeil van begin jaren 90.

Andere vraag, die Falcon 145 heeft dat wel zin met een 10m2 camberzeil om vroeg te planeren? De 10m2 is toch eigenlijk een Formula hardweer maat, dus andere eigenschappen. :D

Maarten Midden
DFS teammember
Berichten: 236
Lid geworden op: 08-02-2010 15:05

Bericht door Maarten Midden » 04-06-2010 18:15

Groter materiaal wordt ook zwaarder. Dus eigenlijk moet je het meest efficiente materiaal hebben. Ik ben het een met barry. Volgens mij moet je met een redelijke goede lichtweer slalom plank en een goed lichtweer zeil bijna net zo snel aan kunnen planneren als en FW set.

Mark
DFS teamcaptain
Berichten: 1899
Lid geworden op: 01-02-2010 18:34

Bericht door Mark » 04-06-2010 18:23

Afgelopen woensdagavond ben ik met de 122 en 8.4 redelijk om de oren gevaren door John op zijn Formulaset, dus ....:evil: Ik heb het dan over wind onder de 12 knopen, niet 12 knopen gemiddeld dus maar minder.

Ach, ik zit gewoon wat te zeuren, wordt tijd voor weer wat vaker echte wind, dit weer is niet goed voor de portomonnee. :D

Nils Duindam
DFS teammember
Berichten: 1144
Lid geworden op: 03-02-2010 20:40

Bericht door Nils Duindam » 04-06-2010 18:52

Geen nieuw board meer erbij Mark? :?
Als je het bij Fanatic wilt houden is dit misschien iets;
http://watersport.marktplaats.nl/surfen ... pryde.html

Ps Die Megacat had 210 ltr bij 14 kg en een zwaard. Zoveel volume en zwaard heb je niet nodig om je "kroost" op de Viper te begleiden/slepen. Bij mijn gewicht (70 kg.) is 155 ltr ruim voldoende om ook bij "Stehzegelwetter" mee te kunnen doen met de beginners in het gezin en toch met lekker te kunnen planeren vanaf ca 10 knopen.

Christiaan van Gilst
DFS teammember
Berichten: 1482
Lid geworden op: 01-02-2010 20:01

Bericht door Christiaan van Gilst » 04-06-2010 19:16

Ik denk dat de 145 liter Falcon jou niet echt meer zal brengen Mark.
De Cat wel. Lengte loopt! Ik heb zelf ook deze gehad, echter de Ultra versie. Dit board jaren gevaren, ook tijdens wedstrijden en marathons, met een ART Slalom 7,5 ( helaas geen foto's digitaal)

Het was echt een belevenis. Zwaard, heel breed, uit en lekker in de strap staan en het board laten kanten en gaan! Dit soort ervaringen heb je tegenwoordig niet meer met de huidige lichtweer boards!

Maar.......... Ik vaar met een TT06 Falcon met een Maui Sails TR4 11.0 en dit is een conbi die al vanaf een goeie 7 kn kan lopen. ( Helaas nu niet omdat de top van de TR gerepareerd moet worden! Iemand binnenkort naar Den Haag? 8) ) Dus Formula verhoogd je vaardagen echt!

Plaats reactie