nieuw licht weer slalom kanon

Gear discussies
Menno van den Berg
DFS teammember
Berichten: 1019
Lid geworden op: 05-02-2010 08:19

Bericht door Menno van den Berg » 05-02-2012 17:34

Hey Meindert, sinds waneer vaar je met loft? ik dacht dat jij met P7 vaarde.
met mn vapors gaat het goed op vlak water maar zodra het choperig wordt durf ik het board niet meer vol te laten lopen.
tijdje geleden met jurjen van zeil gewisseld (hotsails GPS) en waar ik de hele dag met mn vapor 6.7 rond de 54kmh zat zat ik nu met een rak op 58kmh, oke het zeil was groter 7.3 maar ik had hier veel meer controle mee en durfde nu wel gewoon vol downwind over de chop.
touwtjes en de giek stonden voor mij nog verre van ideaal.
nadeel van de gps vind ik dat het zeil voor mij met mn 75kg veel te zwaar is kwa handeling.
vandaar het advies van jurjen om eens een loft te proberen aangezien deze ook op rdm gevaren worden en daarmee een soft vaargevoel geven.
bij komend voordeel is dat ik voor mn wave zeilen al over 370, 400 en 430 rdm masten beschik. dit zijn caas 75% masten.
ik denk dat de masten wel geschikt zullen zijn hoef dan alleen maar voor de 8,6 een nieuwe mast.
ik zou graag een keer een dagje met je het water op gaan als het weer wat warmer wordt :D

p.s. welke maten heb je.
ik zat dan te denken om het met 8.6 7.0 en 5.6 te doen.
moet volgens mij net kunnen.

Meindert Schuitema
Berichten: 124
Lid geworden op: 06-02-2010 17:41

Bericht door Meindert Schuitema » 08-02-2012 14:11

hey Menno, ik vaar sinds een paar maandjes loft! Heb 2011 zeilen. Ik vond de P7'AC-K erg goed maar miste toch de drive van een echt race zeil. Omdat point-7 wat laks was met garantie en ik een mooie loft 8.6 met mast te koop zag voor een mooie prijs heb ik die gekocht. Die beviel zo goed dat ik ook een 6.3, 7.0 en 7.8 heb gekocht. Ik vaar ze met loft RDM bico masten. Die zitten tussen de SDM en RDM in. RDM geeft een softer gevoel met iets minder power en bolling. Ik vond bico daarom een mooie tussen oplossing. Ik woog toendertijd wel 86kg (er zijn er nu nog maar 79 over even kijken hoe dat gaat). Ik vaar de 6.3 trouwens met een point-7 RDM 4m mast wat ook erg goed gaat. Ik heb bewust 6.3 als kleinste maar omdat ik mijn 5.8 vrijwel nooit gebruik....

Hoe de loft zich verhoud tot hotsails GPS weet ik niet. Ik heb zelf wel en aantal jaren met vapors gevaren en vind ze t.o.v. die zeilen vergevings gezinder al hebben ze wel ontzettend veel drive. Al met al vind ik ze makkelijker te varen dan de vapors... Ik weet niet of de gps die jij gevaren hebt al de full race versie is (2009 of 2010 en later) of de meer free race variant?

Keertje varen kan maar ik het totaal geen zicht op wanneer... Ik ben sinds drie weken papa en dat gaat de komende tijd voor! :D :D

Menno van den Berg
DFS teammember
Berichten: 1019
Lid geworden op: 05-02-2010 08:19

Bericht door Menno van den Berg » 09-02-2012 18:09

proficiat nog met de kleine 8)
thanks voor de info.
de gps die ik gevaren heb was de full race versie.
ik ga eerst eens met de vapors varen en dan kijk ik in de loop van het jaar wel wat het gaat worden.

Plaats reactie