Nieuwe carbon giek?

Gear discussies
Chris Focking
DFS teammember
Berichten: 747
Lid geworden op: 16-02-2010 15:54

Bericht door Chris Focking » 23-06-2010 19:38

@menno: Een hoger % carbon kan positief werken, maar alleen als dat voor dat zeil zo bedoeld is. Voor de high-end racezeilen bijvoorbeeld. Ik denk dat je op je Hellcat met 55% voldoende hebt, kijk ook eens wat er als 'recommended mast' op staat. Maar proberen kan natuurlijk altijd.

@maarten: Ze konden je niet helpen?!? Wat een gare harries zijn dat daar zeg; ik heb ook al eerder problemen gehad. Ik koop niets meer waarvoor ik bij hen de garantie moet claimen!

Maarten Midden
DFS teammember
Berichten: 236
Lid geworden op: 08-02-2010 15:05

Bericht door Maarten Midden » 24-06-2010 09:51

Ik ben het met Chris eens. Probeer de recommended mast die aangegeven staat op het zeil te gebruiken. Meer carbon in het zeil doen dan dat heeft misschien wel iets zin maar weegt wat mij betreft niet op tegen de kosten.

Zeilen worden ook ontwikkeld op een mast met bepaalde karakteristieken zoals stijfheid, buigingscurve en carbonpercentages. Dus duurdere masten in een zeil doen terwijl het daar niet voor gemaakt is zou ik dus afraden. Overigens verwacht ik ook zit hier ook een deel marketing in van de fabrikanten, anders wordt het lastig elk jaar om een nieuwe mast te kunnen verkopen.

Als je eenmaal met een stijve carbon giek gevaren hebt dan is het heel lastig om weer terug te switchen. Zelf heb ik net een nieuwe Neilpryde X9, erg fijn. :-)

Plaats reactie