GPS sessies posten - how to?

GPS discussies
Mark
DFS teamcaptain
Berichten: 1899
Lid geworden op: 01-02-2010 18:34

GPS sessies posten - how to?

Bericht door Mark » 17-03-2010 10:55

Hierbij een korte uitleg wat de mogelijkheden zijn om je GPS sessies te posten voor de GPS Team Challenge.

GPS device
Er zijn twee soorten GPS devices die gebruikt kunnen worden. De Garmin is gebaseerd op Trackpoints, de NAVI GT-11/31 zijn gebaseerd op Doppler. Bij de NAVI is het belangrijk om de laatste firmware te gebruiken. De juiste NAVI firmware instellingen zijn hier te vinden: http://mtbest.net/setting-up-navi-GT31.htm

Gebruik GPS
Aan het water zet je de NAVI aan en wacht totdat er satellietontvangst is en de meldingen "card found" en "new file" zijn voorbijgekomen. Daarna kun je in tripmeter de afstand/max resetten en in speed in 1x al je snelheden.

Uitlezen van tracks
Bij de Garmin is een kabel nodig om met G7towin een GPX bestand uit te lezen op je PC.
Bij de NAVI is het meest eenvoudig het SBN bestand rechtstreeks van de SD kaart te kopiëren naar je PC.

GPS software en instellingen
Om daarna je snelheden te berekenen of je tracks te analyseren heb je de volgende mogelijkheden.

GPSresults
Voor dit software programma is een licentie nodig (€29 geldig voor 2 PC's). Gebruik altijd de laatste versie, te downloaden op: http://www.manfred-fuchs.de/download_e.html
Instellingen volgens de regels voor NAVI zijn:
Vinkjes aan
- Doppler
- 1/Leg
Filters
- max HDoP 5
- max accelleration 5
- min number satellites 5
- error average
- cubic spline integration
- number of averages 2

Instellingen volgens de regels voor GARMIN zijn:
Vinkjes aan
- 1/Leg
Filters nvt

GPSAR Pro
Voor dit software programma is een licentie nodig (€32 geldig voor 1 PC). Gebruik altijd de laatste versie, te downloaden op: http://gpsactionreplay.free.fr/index.php?menu=2
Instellingen volgens de regels voor NAVI zijn:
Snelheidresultaten
Vinkjes aan
- Doppler
- min sats 5
- max HDoP 5
- Threshold 0
- cubic enabled
- één per run
- 1sec, 2sec, 10sec, 1uur, 100m, 250m, 500m, Nautische Mijl, Alpha500
- Alpha nabijheid 50
Instellingen volgens de regels voor GARMIN zijn:
Snelheidresultaten
Vinkjes aan
- Threshold 0
- cubic enabled
- één per run
- 1sec, 2sec, 10sec, 1uur, 100m, 250m, 500m, Nautische Mijl, Alpha500
- Alpha nabijheid 50
GPSAR Pro geeft de meest uitgebreide mogelijkheden om je tracks te analyseren of te bewerken (splitsen/samenvoegen/gijpanalyse/etc.).

KA72.com
De meest eenvoudige en gratis manier (met de minste mogelijkheden) is om je track te uploaden op de KA72 site. Instellingen zijn niet nodig, de site doet dit voor jou.

Posten van sessies
Met GPSresults en GPSAR Pro kun je je track automatisch versturen naar GPS-speedsurfing.com. Van daaruit kun je de sessie posten op GPSteamchallenge.com, alle snelheden en sessieinfo worden automatisch overgenomen.

Met KA72 worden na het uploaden van je track de snelheden berekend en kun je deze via een knop verzenden naar GPSteamchallenge.com. Op GPS-speedsurfing.com kun je daarna de sessie nog handmatig opvoeren door deze snelheden over te nemen (dit gaat in de toekomst vervallen).

NB. de instellingen/regels zijn gechecked bij Roger van Tongeren (RTK GPS-speedsurfing.com)

Links naar diverse handleidingen:
NAVI: http://www.mastvoet.nl/index2/index.php ... &Itemid=39
GARMIN: http://www.mastvoet.nl/index2/index.php ... 7&Itemid=2
GPS info: http://surfforum.be/viewtopic.php?f=19&t=19152

Nils Duindam
DFS teammember
Berichten: 1144
Lid geworden op: 03-02-2010 20:40

Bericht door Nils Duindam » 17-03-2010 19:57

Hoe kun je in GPSresults de instellingen (vinkjes) bewaren?
Ik moet ze iedere keer weer opnieuw instellen :?

Mark
DFS teamcaptain
Berichten: 1899
Lid geworden op: 01-02-2010 18:34

Bericht door Mark » 17-03-2010 20:02

Welke versie heb je en welke vinkjes gaat het om?

Ik zag ook dat je op GTC in trackpoint gepost hebt dat zou bij jou toch doppler moeten zijn vanuit je NAVI en SBN bestand?

Mark
DFS teamcaptain
Berichten: 1899
Lid geworden op: 01-02-2010 18:34

Bericht door Mark » 17-03-2010 20:32


Peter Magnee
DFS teammember
Berichten: 960
Lid geworden op: 03-02-2010 20:01

Bericht door Peter Magnee » 17-03-2010 21:29

Nog wel even een kleine opmerking (ben ik zelf tegenaan gelopen):
met KA72 krijg je wel alle snelheden die van belang zijn voor GPS Team Challenge, maar mis je de 250 en 500m, die mis je dan dus wel bij het (manual) invullen op GSP-speedsurfing
NED-811

Mark
DFS teamcaptain
Berichten: 1899
Lid geworden op: 01-02-2010 18:34

Bericht door Mark » 17-03-2010 22:56

Scherp, die had ik niet gezien. Van Roger heb ik begrepen dat handmatig invullen van sessies op GPS-speedsurfing toch gaat vervallen, dan is KA72 dáárvoor sowieso geen optie meer.

Samengevat, voor de GPSteamchallange.com is KA72 voldoende, maar wil je meer mogelijkheden en ook kunnen posten op GPS-speedsurfing.com is de software GPSAR Pro of GPSResults aan te raden. Officiëel heb je dan ook nog Realspeed maar die ken ik zelf niet.

Christiaan van Gilst
DFS teammember
Berichten: 1482
Lid geworden op: 01-02-2010 20:01

Bericht door Christiaan van Gilst » 01-04-2010 19:54

Na gisteren (zie)
Shit!
Leuke dag gahad maar nu bij thuiskomst heeft de GT 2 tracks aangemaakt en ik kan er geen uur en geen Alpha uitkrijgen!
Kijken of Mark er wel wat van kan maken
ben ik eens aan de gang gegaan met GSP results.
Deze geeft wel resultaten, maar kan me niet voorstellen dat de afstand klopt van maar 19 km. Beide tracks samen is 30 km dat geloof ik wel weer. Kortom ik kan aan beide tracks geen knoop aanvast knopen. Heb al tracks samengevoegd en dan krijg ik al helemaal geen resultaat. Ben bang dat ik gisteren, wat gezien de rest wat gevaren heeft, een goede Strand Horst posting kan vergeten! :evil:

Mark
DFS teamcaptain
Berichten: 1899
Lid geworden op: 01-02-2010 18:34

Bericht door Mark » 02-04-2010 10:05

Hi guys, ik ben deze hele week ondergedoken geweest op traing in een klooster in België, daarom war rustig van mijn kant.

Vanavond kan ik naar de track kijken, waarschijnlijk een instelling op de navi niet helemaal goed, maar ik denk dat er wel iets van te maken valt.

Adrie Boverhof
DFS teammember
Berichten: 581
Lid geworden op: 03-02-2010 12:33

Bericht door Adrie Boverhof » 05-07-2011 19:01

waarom staan mijn resultaten niet op GPS Team Challengs (niet goed genoeg? :oops: )

Jurjen
DFS teammember
Berichten: 725
Lid geworden op: 04-02-2010 18:56

Bericht door Jurjen » 05-07-2011 19:18

Adrie Boverhof schreef:waarom staan mijn resultaten niet op GPS Team Challengs (niet goed genoeg? :oops: )
Wees gerust, je wordt echt niet achtergesteld.
De mijne staan er ook niet :shock: :o :twisted: :idea: :roll:
If it is not blowing it is sucking!

Plaats reactie