Meer snelheid behalen. Hoe doe je dat?
-
- DFS teammember
- Berichten: 825
- Lid geworden op: 02-02-2010 22:55
-
- DFS teamcaptain
- Berichten: 1899
- Lid geworden op: 01-02-2010 18:34
Ik denk dat het wel persoonlijk is, zie ook deze quote op de vraag hoe ze in de PWA met veel wind omgaan:
Voor mij werkt de meer naar buiten hangen/druk op de vin, stijl goed. Ook vaar ik mijn lijnen nu wat langer 28cm en vooral verder naar achteren! De voetbanden vaar ik nu ook verder naar achteren, eerder lukte dat me niet met behoud van controle.Cyril Moussilmani (Starboard / North)
“There are two different styles, mine is to stand on the board very upright, and I open the leach to release the wind. Other people like to get down really low in the harness and use their weight. But I like to release the wind and get the flow going fast.”
-
- DFS teammember
- Berichten: 1482
- Lid geworden op: 01-02-2010 20:01
Tja Barry, eigenlijk heb ik er niet echt een antwoord op. Ik merk zelf wel dat ik tegenwoordig meer op mijn masthand aan het varen ben. Lijnen iets verder naar achter geplaatst waardoor de mast meer naar voren getrokken word, en dus rechter op gaat staan. Ik ben dit gaan doen nadat ik foto's van mezelf had gezien van de FSM vorig jaar mei. Daar zag ik dat ik heel ver achterop hing. Of het beter is? Op dit moment nog niet, want de laatste leuke sessies ben jij mij voorbij gegaanBarry Klasens schreef:@Christiaan, van 22 naar 30 is behoorlijk veel.
Hoe heb je dat verschil in houding dan opgelost?
@Mark, is er iets te zeggen over welke stijl beter is?
Welke stijl is beter? Die moet je denk ik zelf gaan uit vinden wat voor jou prettig is. Kijk maar naar Hans K en Jacques vH . Totaal verschillende stijl maar beide kneiter hard gaan
-
- DFS teammember
- Berichten: 825
- Lid geworden op: 02-02-2010 22:55
Ja inderdaad ver naar achteren en mast rechtop.Mark van Osch schreef:Hier nog een foto van de FSM in mei:
Zeil rechtop en bovenlichaam ver naar buiten waardoor je de zgn 7-houding krijgt.
Ik denk dat we verhoudingsgewijs ongeveer dezelfde lengte varen.
Ik ben 1.78 en vaar met 26 inch en jij 1.84 met 28 inch.
-
- DFS teammember
- Berichten: 825
- Lid geworden op: 02-02-2010 22:55
-
- DFS teammember
- Berichten: 1482
- Lid geworden op: 01-02-2010 20:01
-
- DFS teammember
- Berichten: 825
- Lid geworden op: 02-02-2010 22:55
-
- DFS teammember
- Berichten: 1144
- Lid geworden op: 03-02-2010 20:40
Ik vaar zelf als het goed tekeer gaat ook met lood. (2-7 kg) zo krijg je als lichtgewicht meer controle wanneer je overpowered bent.Barry Klasens schreef:Ja klopt, was het gesprek van de dag.Christiaan van Gilst schreef:Ben benieuwd. Bij John Overmeer had een gewicht vest erbij veel opgeleverd in snelheid.
Het is wel zo dat John, samen met Rob, de beste omstandigheden hebben gehad.
Wordt trouwens steeds mee toegepast op Horst.
De eerste keer dat ik het vorig jaar gebruikte scheelde het me gelijk 5 km/hr. Dit jaar wel mijn PR's gevaren zonder lood by the way.
Bouw het langzaam op anders kun je rugpijn krijgen (ik althans) en zorg dat je altijd een positief drijfvermogen houdt (uitproberen in ondiep water!). Aanplaneren op (te) kleinde boardjes gaat door je toegenomen gewicht wel langzamer dan je gewend bent uiteraard. Hetzelfde geld voor gijpen en overstag op kleinde boards
Loodkorrels blijven afgeven (schuren tegen elkaar) je vest wordt vies, tenzij waterdicht verpakt en lood is giftig.
Zelf 2 rollen loodband (10 cm breed) bij de gamma gekocht, platte platen van gevouwen omwikkeld met zwarte ductape. Twee kleine voorin het gewichts/crash vest (Mystic 3do), een grote op de rug. Waterzakkie erbij scheelt ook en weegt in het water niets, draagt dus niet bij tot negatief drijfvermogen, wel tot gewicht bij een evt. waterstart. Waterzak (camelbag) van 2 ltr. gebruik ik op Horst bijna altijd, ook lekker lurken zonder terug te hoeven naar de kant, en goed drinken helpt mij tegen verzuren. Naderhand wel pak uitwassen
-
- DFS teammember
- Berichten: 825
- Lid geworden op: 02-02-2010 22:55
Vandaag voor het eerste met 5 kilo lood gevaren en dat is super bevallen. Ik zou het iedere lichtgewicht aan willen raden.
Ik zou het niet doen tijdens een lichtweer sessie omdat je dan op je low-end teveel inleverd, kon ik duidelijk merken met het aanplanneren.
Maar als je goed gepowerd staat dan geeft dat vooral veel controle omdat er meer druk op de mastvoet komt te staan.
Ik heb alleen mijn lichtweer settings geprobeerd en deze funtioneerde prima met die 5 kilo meer, zonder lood moet de mastvoet naar voren of giek omlaag.
Voor mijn gevoel was de winst upwind het grootst.
Nadeel is dat er veel meer druk op je voorste been komt te staan, je rug wordt meer belast en ik had verzuuring in mijn masthand.
Oja ik ben nog nooit zo moe van het water gekomen, maar ik heb ook vol doorgeknalt.
Als iemand een keer wil proberen dan hoor ik het wel.
Ik zou het niet doen tijdens een lichtweer sessie omdat je dan op je low-end teveel inleverd, kon ik duidelijk merken met het aanplanneren.
Maar als je goed gepowerd staat dan geeft dat vooral veel controle omdat er meer druk op de mastvoet komt te staan.
Ik heb alleen mijn lichtweer settings geprobeerd en deze funtioneerde prima met die 5 kilo meer, zonder lood moet de mastvoet naar voren of giek omlaag.
Voor mijn gevoel was de winst upwind het grootst.
Nadeel is dat er veel meer druk op je voorste been komt te staan, je rug wordt meer belast en ik had verzuuring in mijn masthand.
Oja ik ben nog nooit zo moe van het water gekomen, maar ik heb ook vol doorgeknalt.
Als iemand een keer wil proberen dan hoor ik het wel.