Meer snelheid behalen. Hoe doe je dat?

Speed discussies
Plaats reactie
Christiaan van Gilst
DFS teammember
Berichten: 1482
Lid geworden op: 01-02-2010 20:01

Bericht door Christiaan van Gilst » 25-05-2010 18:18

Mark van Osch schreef:Niet te bescheiden Christiaan, mooie snelheden toch. :D
Ben niet bescheiden Mark maar realisties. Al om al ben ik niet ontevreden, maar ben wel aan het afvragen hoe het harder kan. Hoe kan ik dus nog dichterbij die "grote" mannen komen?
De set die ik gebruikt heb is mijn echte favo, en heb nu met de nieuwe 39 cm vin wat meer upwind snelheid gevonden waardoor ik een betere mijl heb kunnen neezetten, en met een hogere snelheid mijn downwind run kan maken. Maar ik wil meer maar weet echt niet hoe ik dit voor mekaar kan krijgen. Word dus nog maar een tijdje stoeien en proberen. :roll:
Zal een 100% mast dat verschil gaan uitmaken? Denk het zelf van niet. Dus zal denk ik toch moeten gaan zoeken in de trim, en het poppetje ( mijzelf). :D

Adrie Boverhof
DFS teammember
Berichten: 581
Lid geworden op: 03-02-2010 12:33

Bericht door Adrie Boverhof » 25-05-2010 19:42

ik heb dit jaar een surf clinic gedaan in El Tur (Egypte) en daar heel veel van geleerd qua houding en techniek. Weet zeker dat dat ook zeer ten goede komt aan de snelheid. Kan ik je dus zeker aanbevelen!
is verder natuurlijk ook erg leuk om te doen: hele week in de zon en de wind :)

Christiaan van Gilst
DFS teammember
Berichten: 1482
Lid geworden op: 01-02-2010 20:01

Bericht door Christiaan van Gilst » 25-05-2010 20:17

Thanks Adrie. Maar deze jongen is niet kapitaal krachtig genoeg om dit soort ondernemingen te doen. :oops: Dus moet het binnen het team en voornamelijk bij mijzelf zoeken.

Daarbij varen wij voornamelijk op Nederlands water en daar is het juist waar ik mijn winst wil halen.

Adrie Boverhof
DFS teammember
Berichten: 581
Lid geworden op: 03-02-2010 12:33

Bericht door Adrie Boverhof » 25-05-2010 20:23

ik heb het ook geleerd voor NL binnenwater omstandigheden. Ik kan je de DVD wel geven: is van Jem Hall (Beginner to Winner). Tis alleen zo saai kijken vind ik naar een DVD en dan weet je nog niet waar je op moet letten. Volgende sessie samen kan ik je wel uitleggen wat ik er van opgestoken heb in ieder geval. Misschien dat je er zo wat aan hebt ...

Christiaan van Gilst
DFS teammember
Berichten: 1482
Lid geworden op: 01-02-2010 20:01

Bericht door Christiaan van Gilst » 25-05-2010 20:40

Sessies samen met Teamleden ben ik altijd voor. Ik kan alleen maar leren van anderen.

Iemand nog dit weekend naar de Grevelingen meeting? Goed moment

Barry Klasens
DFS teammember
Berichten: 825
Lid geworden op: 02-02-2010 22:55

Bericht door Barry Klasens » 26-05-2010 08:19

Goed gevaren Christiaan!

Oeps verkeerde topic

Sander Wiltschut
Berichten: 140
Lid geworden op: 15-02-2010 21:59

Bericht door Sander Wiltschut » 26-05-2010 11:54

Chris zeker niet twijfelen aan jezelf super gevaren afgelopen zondag bij strand horst.
Wat ik zelf gemerkt heb de laatste tijd met andere mannen zit er inderdaad een groot verschil in snelheid, ongelooflijk hoe ze dit voor elkaar krijgen en dat op dezelfde strip met dezelfde wind. Tips die ze mij gaven waren vooral houdingissues en 20% trim/tuning van het materiaal.
De knop van angst is stilaan omgezet, ik weet mijn setje veilig af te remmen aan het einde van een run ook in de chop.
Ik denk dat het heel leerzaam zou zijn als Dirk zich op een mooie Strand Horst dag zou opofferen(kun je eigenlijk niet vragen) en continue een kleine groep op het water begeleiden en het geleerde gelijk in de praktijk brengen(proberen)achter hem aan te varen.

Jeffrey Leeflang
DFS teammember
Berichten: 268
Lid geworden op: 02-02-2010 08:59

Bericht door Jeffrey Leeflang » 26-05-2010 12:07

Ik volg deze discussie ( alhoewel het misschien even handig is dit af te splitsen in een goed speed topic ) met interesse, daar ik hetzelfde heb.
Ik weet bijvoorbeeld gewoon niet de snelheid uit mijn materiaal te halen en dat komt door mijzelf.
Mijn houding is gewoon echt niet goed en daar zit dan ook mijn probleem.

Ik heb ook die DVD die Adrie bedoeld en dat helpt wel, maar het probleem is dat ik mezelf niet kan zien op het water. Dus wat doe ik fout en waar ga ik helemaal mis ? Video zou top zijn, Dirk een dagje naast je hebben zou helemaal super zijn, opmerkingen van teammaatjes is ook een goeie..

Ik heb namelijk constant het gevoel, dat als ik in plane kom het lekker gaat, maar als ik echt de snelheid eruit wil halen dat ik een onzichtbare handrem erop gooi, maar heb echt geen idee waar die zit :)
Carbon Art 100 * KA Sails Koncept 6.4 + KA Race 7.1 * Select *

John Lebens
DFS teammember
Berichten: 425
Lid geworden op: 04-02-2010 12:20

Bericht door John Lebens » 26-05-2010 16:59

Handrem zit meestal rechts langs je knie, bij americanen veelal links langs de koppeling.

A:je moet je zeil rechterop gaan varen, meer druk op je voorste voet en zeil in katapult stand..
B: kijk eens of je board een tailkick heeft, sommige hebben dit niet en zijn vlak tot aan de tail.
C: vaar je giek wat hoger, en ga meer in je trapeze hangen/zitten
D: neem een trim set of geef je zeil veel bolling
E: zet je mastvoet wat verder naar voren.
F: zet je trapeze lijnen op langste stand, en vaar met je schouders op 1 lijn met je giek. En knik je schouder naar elkaar ( richting giek ) hierdoor vaar je je zeil verder van je af en rechter overeind.
G: een bredere giek
H: grotere vin
I: achterste voetband iets naar voren
J: voeten dieper in je voetbanden
K: maak je vin mes scherp
L: schuur je vin op met een grover schuurpapier
M: raak je vin niet aan met vette vingers ( ontvet je vin )

Ik heb een handle, een versnellingspook :D aan mijn giek.
Maandag voer ik op met Peter Vernet, zelfde snelheid ( cruisen op vol gas, net als ik met John Munten opvoer ) ik pak mijn handle...daaaaaaaag Peter :shock: .
Heb het ding nog niet uit DURVEN proberen vol gas ruim op speedkoers.
Moet nog een kardan tussen.

Maar hard varen tja, kijken, schuren, settings, vragen, doen.

Chris Focking
DFS teammember
Berichten: 747
Lid geworden op: 16-02-2010 15:54

Bericht door Chris Focking » 26-05-2010 18:07

Ik durf te stellen dat de kilootjes aan het poppetje de grootste boosdoener zijn; less is more ;) (maar hoe ik dit in godsnaam voor elkaar ga krijgen?!?)

Plaats reactie