Meer snelheid behalen. Hoe doe je dat?

Speed discussies
Christiaan van Gilst
DFS teammember
Berichten: 1482
Lid geworden op: 01-02-2010 20:01

Bericht door Christiaan van Gilst » 29-11-2011 20:09

Nee helemaal naar boven gekanteld, en tenen gestrekt.

Zie trouwens ook iets wat ik volgende keer moet doen.
Kijk maar eens naar het gezicht 8)

Mark
DFS teamcaptain
Berichten: 1899
Lid geworden op: 01-02-2010 18:34

Bericht door Mark » 29-11-2011 20:19

Ik zie de voet niet, sorry. Mijn ervaring is om je vin goed op de laden halve wind met steeds meer druk op je achterste voet en daarbij je voorste voet gelocked houden, dan bij ruim gooien iets rechterop en met gevoel de druk op de vin blijven houden.

Christiaan van Gilst
DFS teammember
Berichten: 1482
Lid geworden op: 01-02-2010 20:01

Bericht door Christiaan van Gilst » 29-11-2011 20:30

Voorste voet.
Hiel naar beneden, tenen gestrekt, en gekanteld.
Daarbij naar achteren, richting de vin.

Jurjen
DFS teammember
Berichten: 725
Lid geworden op: 04-02-2010 18:56

Bericht door Jurjen » 03-12-2011 20:31

Mark van Osch schreef:Ik zie de voet niet, sorry. Mijn ervaring is om je vin goed op de laden halve wind met steeds meer druk op je achterste voet en daarbij je voorste voet gelocked houden, dan bij ruim gooien iets rechterop en met gevoel de druk op de vin blijven houden.
Heb zelf een iets andere ervaring maar moet er wel bij zeggen dat een run opbouwen niet iets is waar ik heel erg sterk in ben. Wat mede komt door de condities waar ik meestal in vaar. Ben zelf wat sterker in de 2 sec piek over de chop en met een beetje mazzel een goede 10 sec.

Halve wind balans maar iets meer op achterste voet en board zijn weg laten zoeken en zoveel mogelijk gewicht aan het zeil hangen. Zodra je de vlaag raakt zeil omhoog laten komen en zelf via de trapezetouwtjes ook omhoog laten komen tot je het punt bereikt dat je nog net niet in een mega katapult schiet. (erg eng gevoel)

In dit proces val je automatisch een aantal graden af en heb je vrijwel geen gewicht op het board.

Het board dwarreld dan aan je voeten en zodra je vind dat je ver genoeg bent omhooggekomen zak je langzaam weer in je de 7 houding waarbij je snelheid grotendeels behoud en wachtend op de volgende vlaag om het nog een keer zo te doen.
If it is not blowing it is sucking!

Mark
DFS teamcaptain
Berichten: 1899
Lid geworden op: 01-02-2010 18:34

Bericht door Mark » 03-12-2011 20:42

Ik had me even tot voeten/benen beperkt omdat het daarover ging. Verder is het opbouwen en afschieten hetzelfde zoals jij beschrijft. Afgelopen jaar hierdoor ook met name voor de 2 sec veel progressie geboekt. Nu nog iets langer en vaker vasthouden. :-)

Jurjen
DFS teammember
Berichten: 725
Lid geworden op: 04-02-2010 18:56

Bericht door Jurjen » 03-12-2011 20:55

aha, helder.
Qua benen op halve wind voorste gestrekt achterste net aan gebogen en bij voldoende power in het zeil heupen richting vaarrichting ingedraait.

Tenen voorste voet nu nog naar boven maar ben nog steeds bezig om en giek hoger te krijgen en desondanks meer druk op voorste voet te verkrijgen.

Lukt momenteel alleen met een relatief groot zeil en ging voorheen ook met wat gematigde zeilpower.

Met hooglopen heupen paralel aan de rail en hoe ruimer je gaat hoe verder je naar achteren kunt gaan hangen.
If it is not blowing it is sucking!

Mark
DFS teamcaptain
Berichten: 1899
Lid geworden op: 01-02-2010 18:34

Bericht door Mark » 03-12-2011 21:03

Yep, daarbij draai ik ook de achterste voet afh vd koers mee naar achter in de voetband, daardoor kun je lekker druk blijven geven en voorkom je oversheeten. Dus aan de wind de hak van de achterste voet schuin naar voren gedraaid en ruime wind schuin naar achteren.

Voorste voet sinds de 2011 Falcons geen problemen meer mee, altijd goed gelocked op de rail en geen last van zwevend voetje. Ik vaar de voetbanden wel helemaal achterin.

Jurjen
DFS teammember
Berichten: 725
Lid geworden op: 04-02-2010 18:56

Bericht door Jurjen » 03-12-2011 21:51

voorste voetband achterin en achterste in een-na-laatste positie.
Uitreraard in buitenste positie. Meedraaien achterste voet alleen bij upwind en in low-wind, zal een opruime wind naar achteren draaien.

oversheeten gaat met de 2010 hot sails gps me net iets te makkelijk. Moet daar nog steeds op letten. Komt volgens mij door combi van uitstekende lat boven de giek + relatief weinig spanning in het achterste gedeelte onder de giek. Voel daardoor niet meer zo goed aan hoever ik het zeil al dichtgetrokken heb.

Om daar iets meer spanning op te zetten trek ik de tackstrak altijd volledig aan.
If it is not blowing it is sucking!

Mark
DFS teamcaptain
Berichten: 1899
Lid geworden op: 01-02-2010 18:34

Bericht door Mark » 05-10-2013 15:08

Ach het waait toch niet daarom even dit topic naar boven gehaald. :D

Aanvullend hierop een mooi stukje proza van Martin:

Speedhouding voor gevorderden in vlagerige omstandigheden

Aangezien we de laatste maanden niet echt te maken hebben gehad met een constant waaiende wind heb ik veel vragen gekregen van mede speedies hoe je het maximale uit je materiaal kunt halen bij licht weer met korte, felle vlagen.

Een paar tips:

Zeer lichte wind naar matige vlaag.

-Schudt je zeil los als je de vlaag in vaart. Vaak plakt je board wat op het water als je de vlaag ingaat. De set geeft een stroperig gevoel in de vlaag. In de overgang van lekker planeren naar de vlaag die net dat beetje extra geeft ligt de meeste energie besloten. Vaak proberen surfers krampachtig die vlaag op te pakken door dieper te gaan zitten en het zeil stevig aan te trekken om de vlaag op te vangen. Het is beter om in dezelfde stance te blijven staan en een korte pompbewegingen te maken door afwisselend je voorste en achterste hand aan te trekken. dit hoeft niet lang, een paar slagen maken al dat je beter "voelt" wat de juiste stand is. Door het loswrikken eindig je makkelijker in de juiste stand en zorg je ervoor dat je los op je board blijft staan. Als het board goed accellereert mag je dieper gaan zitten.

Matige wind naar stevige vlaag
-Trek met je voorste voet de loefzijde van je board naar boven zodat je bijna een tailwalk veroorzaakt. Dit doe je precies op het moment dat de vlaag raakt (doe dit in het begin niet in al te harde wind want dit kan tot een extreme slingerval leiden als je het niet goed uitvoert). Vervolgens voer je via je trapeze de mastvoetdruk op en trek je het zeil iets verder dicht. Je board valt af, de neus komt weer naar beneden en de tail wordt iets uit het water gelift. In het ideale geval komt je hele set wat hoger op het water te liggen wat minder frictie geeft en dus een hogere eindsnelheid. Vergevorderden kunnen het zeil ook open laten staan waardoor ze nog iets dichter tegen een mogelijk crash aan varen en geven met de voeten tegelijkertijd een stuurimpuls naar lij. Pas als de draai (5 graden is vaak al genoeg) een feit is trek je het zeil aan. Door deze truc komt de set nog hoger te liggen. Als je deze tip goed uitvoert lijkt het alsof je een turbo knop op je board hebt gevonden.

Stevige wind, harde vlaag
-Blijf neutraal staan en doe hetzelfde als hierboven beschreven maar dan in veel lichter mate. Het is belangrijk dat je eerst oefent in mid weer want als je nu valt breek je als je geluk hebt al je spullen en met een beetje pech ook wat botten.

Achterste been nooit helemaal gestrekt tenzij het zeer licht weer is en je jezelf zo lang mogelijk wil maken, in dat geval vaar je eigenlijk meer op de bal van je voet.

Bij speedrakkies verdeel je de druk meer over de hele voet. Bij zeer harde wind en vlak water vaar je met de meeste druk op de hak van je voet.

Mark
DFS teamcaptain
Berichten: 1899
Lid geworden op: 01-02-2010 18:34

Bericht door Mark » 11-10-2013 12:29


Plaats reactie