Snelheid NP RS-Racing t.o.v andere race zeilen.

Speed discussies
Barry Klasens
DFS teammember
Berichten: 825
Lid geworden op: 02-02-2010 22:55

Snelheid NP RS-Racing t.o.v andere race zeilen.

Bericht door Barry Klasens » 05-12-2010 22:39

Ik ben o.a. aan het denken gezet door onderstaande mail van Christiaan en door Ben van der Steen zijn PR met een Loft.

Mijn vraag is: Is de RS-Racing, in de kleine maten, wel het beste zeil op de markt?
Zo ja waarom?
Zo nee waarom?
Christiaan van Gilst schreef: Als ik daarbij ook nog eens zo vrij mag zijn Barry. Jij denk ik kan ook veel harder. Maar dan wel met een race zeil maar geen NP.
Zullen we een keer wisselen? Ik weet bijna zeker dat jij harder kan met mijn Gaastra. En ik ben ook zeker ervan dat ik langzamer ben met jou NP.
Ik open dit topic niet omdat ik perse het snelste racezeil wil hebben maar omdat ik na 3 jaar NP me zelf heb afgevraagd: past de RS-Racing wel optimaal bij mij. Stel dat ik er na 10 jaar achter zou komen dat er andere zeilen zijn die veel beter bij me passen, dat zou mooi dom zijn :(

Jurjen
DFS teammember
Berichten: 725
Lid geworden op: 04-02-2010 18:56

Bericht door Jurjen » 06-12-2010 08:01

Inderdaad gaat het niet alleen om het potencieel van het zeil maar ook hoe makkelijk je dat potencieel ook kunt benutten.

Dit hangt ook weer af van waar je meestal surft.
Hoe lastiger de omstandigheden chop,vlagen,enz hoe belangrijker het wordt dat het zeil vooral makkelijk in de omgang is.

Ook je lichaamsgewicht speed mee en persoonlijke vooorkeuren.

Helaas ken ik daar maar 1 oplossing voor:
Uitproberen welk zeil je lekker vind varen.
If it is not blowing it is sucking!

Meindert Schuitema
Berichten: 124
Lid geworden op: 06-02-2010 17:41

Bericht door Meindert Schuitema » 06-12-2010 14:26

De vraag wat is het snelste zeil op de markt is niet zo belangrijk... De vraag is wat is voor jou het snelste zeil op de markt... Ik denk dat je het dat moet zoeken in controle en comfort en dat dan een full race zeil lang niet altijd de beste keuze is.....

Barry Klasens
DFS teammember
Berichten: 825
Lid geworden op: 02-02-2010 22:55

Bericht door Barry Klasens » 07-12-2010 18:47

Ik heb mijn vraag wat gespecificeerd, toegevoegd dat het om de kleine maten gaat.

Eigenlijk heb ik helemaal geen probleem met de NP RS-Racing 7.0.
Maar hoe kleiner de maten worden hoe harder het zeil wordt en hoe meer ik loop te vechten, ik gebruik nu een RS-Slalom MKII 5.4 als kleinste maat.
Andere zeilen proberen is zeker een van de oplossingen: GUN en Gaastra test heb ik al staan.
KA-sails, Loft en RS-Slalom MKIII (weer NP) ben ik ook benieuwd naar.

Ik had eigenlijk een storm van postings verwacht van mensen die niets met NP hebben :D.

Christiaan van Gilst
DFS teammember
Berichten: 1482
Lid geworden op: 01-02-2010 20:01

Bericht door Christiaan van Gilst » 09-12-2010 19:54

Nou Barry, hier een reactie van iemand die niets met NP heeft. :D

Slechte zeilen worden niet gemaakt, maar je moet nagaan voor wie worden de zeilen gemaakt.
In het freeride gebeuren word geen RRD gedaan. Des te meer in het race gebeuren. De prijs moet ergens vandaan komen.

Nu terug naar je vraag.
Ga eens na wie de hoofd surfers zijn bij NP en kijk of jij een van deze personen bent.(posteur, gewicht en vaarstyle) Ik denk dat je zelf al snel het antwoord zal vinden waarom de kleinere maten niet voor je werken. Daarbij hebben vele merken de trend dat ze 1 of 2 maten als test maken en dit concept dan tot de kleinste maat door te voeren. Bij full race zeilen heb je dan vaak het probleem dat het drukpunt zich dan niet op de juiste plek bevind.

Kortom proberen en testen. Binnen ons team is genoeg variatie te vinden van zeilen merken voor te testen

Jeffrey Leeflang
DFS teammember
Berichten: 268
Lid geworden op: 02-02-2010 08:59

Bericht door Jeffrey Leeflang » 10-12-2010 18:22

En nog een antwoord van iemand die niks met NP heeft, vorige seizoenen met full race P7 AC-1's heeft gevaren en is overgestapt naar KA Sails. ( race en Koncept ).

Nu ben ik wellicht niet het prototype allersnelste surfer, maar kan je wel aangeven dat het verschil in merk zeilen en ook soort zeil enorm is. Je praat over een hard zeil....NP is dat zeker, geldt ook voor P7. KA daarentegen is veel softer. Meest opvallende aan de zeilen is het uitermate hoge comfort, stabiliteit en snelheid. Met name over de Koncept ben ik onzettend enthousiast. Het afgelopen seizoen ben ik niet sneller geweest dan dat ene dagje testen met een Koncept 5.7. Ik ken dat vechten wel...en was sceptisch over die 5.7 maar eenmaal op het water: lock&load....superstabiel, gasgeven met je pink, drukpunt op de juiste plek en dat ding bleef maar gaan. Wat een verschil met de AC-1 !

Ik heb ook de Race, daar heb ik tijdens ons weekend mee gevaren maar helemaal verkeerd getrimd. Achteraf bleek dat ik belachelijk veel downhaul had gegeven wat helemaal niet nodig was ( tsja...als je dat eenmaal gewend bent weet je niet beter...)
Daarmee kom ik tevens op het absolute gemak qua optuigen; had ik voor alle AC-1's minimaal een half uur nodig, ben ik met amper 10minuten klaar op de Koncept.

Reclame spotje KA Sails ? Nou nee hoor....gewoon loei enthousiast over zeilen die doen wat ze moeten doen: lekkere handling en snel zijn.

Ik heb de Race in 7.1 en de Koncept in 6.4, beiden zijn van dit jaar. Je mag ze zo van me testen...no problem. Ik denk dat je behoorlijk verrast zult zijn vd performance. Daar waar je je eerst moest focussen op je zeil tijdens het varen heb je daar nu bijna geen omkijken naar en merk je hoezeer je je kunt concentreren op je board.
Carbon Art 100 * KA Sails Koncept 6.4 + KA Race 7.1 * Select *

Barry Klasens
DFS teammember
Berichten: 825
Lid geworden op: 02-02-2010 22:55

Bericht door Barry Klasens » 10-12-2010 20:34

In alle antwoorden komt het testen wel terug.
Ik hoop hier zeker volgend jaar gebruik van te kunnen maken.

Met de 7.0 en de 6.2 heb ik in het begin ook lopen vechten, ik heb zelfs op het punt gestaan om de 6.2 in het riet te gooien en een freerace zeil weer te kopen. Nu ben ik er tevreden over omdat ik de mast met 30cm verleng en dus een lagere IMCS waarde in mijn zeilen vaar. De 5.4 moet standaard al met 20cm verlengt worden, nog meer verlengen is een beetje te veel van het goede.

Jeffrey: KA-sails is zeker een optie, van horen zeggen doen deze het ook goed met een X9. Scheelt een nieuwe mast kopen.

Christiaan: wat betreft de hoofdsurfers van NP, die grote zware mannen. Ik denk ook dat ze daar voor gebouwd zijn maar Pieter Bijl is relatief maar een klein licht mannetje.

Om over te stappen op een ander zeilmerk is nog niet zo heel makkelijk, Ik vaar de oudere Fanatic falcons en die hebben een een monoconcave.

Christiaan van Gilst
DFS teammember
Berichten: 1482
Lid geworden op: 01-02-2010 20:01

Bericht door Christiaan van Gilst » 10-12-2010 21:05

Ik denk ook dat ze daar voor gebouwd zijn maar Pieter Bijl is relatief maar een klein licht mannetje.
Maar wie zijn de key players? En wat hoor je Pieter Bijl. Kan dan wel de designer zijn?? Maar dat wilt nog niet betekenen dat het voor jou past.

Kijk naar Jeff. ( sorry dat ik jou weer aanhaal kerel)
Heb hem al meer dan een jaar geleden geadviseerd om andere zeilen te gaan proberen. En wat was het resultaat na de eerste keer met de KA voor jou Jeff? Show some numbers

Jurjen
DFS teammember
Berichten: 725
Lid geworden op: 04-02-2010 18:56

Bericht door Jurjen » 10-12-2010 21:08

Christiaan van Gilst schreef:Nou Barry, hier een reactie van iemand die niets met NP heeft. :D

Slechte zeilen worden niet gemaakt, maar je moet nagaan voor wie worden de zeilen gemaakt.
In het freeride gebeuren word geen RRD gedaan. Des te meer in het race gebeuren. De prijs moet ergens vandaan komen.
Waar denk je waar het geld mee wordt verdient?
Met die handvol racezeilen of de freeride/race zeilen.

In die zeilen zit echt net zoveel ontwikkeling hoor.

Wat testen betreft zet hot sails gps ook maar op je lijstje.
Ben nog nooit zulke makkelijke en bizar lang te controleren zeilen tegen gekomen. Geef maar een gil als je ze een suit uitproberen.

Ook prositef bij met name in de kleine maten.
Ze zijn sterk afgewerkt.
If it is not blowing it is sucking!

Jeffrey Leeflang
DFS teammember
Berichten: 268
Lid geworden op: 02-02-2010 08:59

Bericht door Jeffrey Leeflang » 10-12-2010 21:21

Die eerste keer met die 5.7 Koncept was puur voor het "gevoel varen" en kijk maar wat je er van vindt. Zo kreeg ik het zeiltje van peter Weitenberg in m'n handen geduwd met een 50% carbon mastje, een oud giekje en een mastvoetje ui 1995 eraan.

Ik ben gaan hangen aan het ding op de JP Supersport en later overgestapt op de SX 56 TE. Verschil P7 met KA Koncept op die SX was rigoureus: voer gelijk lekker snel, maar niet volle downwind runs gedaan....dus ik had nog reserve en niet de juiste trim. Daar waar ik normaal maar loop te klooien tegen de 52 Km/h ging ik fluitend het hardst van het hele seizoen. geen schokkende cijfers, maar gezien het enorme gemak waarmee ik dat deed weet ik dat ik nog heul veul harder ga komend seizoen. Ik maak mij niet druk :P

En in Januari ga ik een weekje KA 2011 gear testen op El Medano ....woohoo...
( Ohja en natuurijk forograferen )
Carbon Art 100 * KA Sails Koncept 6.4 + KA Race 7.1 * Select *

Plaats reactie