Meer snelheid door de juiste mast

Speed discussies
Plaats reactie
Barry Klasens
DFS teammember
Berichten: 825
Lid geworden op: 02-02-2010 22:55

Meer snelheid door de juiste mast

Bericht door Barry Klasens » 02-04-2012 21:45

Ik heb de laatste 2 jaar veel geexperimenteerd met de mastlengte voor mijn 6.2 (4.00 of 4.30, aanbevolen 4.30) en 7.0 (4.30 of 4.60, aanbevolen 4.60). Daarbij zijn mijn zeilen veranderd van stabiel, soft en licht naar onstabiel, hard en zwaar.

Een kortere mast heeft in alle omstandigheden mijn voorkeur, ik verleng 30-34 cm.
Afgelopen zondag heb ik sinds lange tijd weer een 4.30m mast gevaren in mijn 6.2 voor een betere low-end (was achteraf niet nodig). Verder heb ik alle settings hezelfde gehouden en downhaul optisch hetzelfde.

Voor een beetje controle heb ik de mastvoet 2 cm naar voren moeten zetten, de giek 4 cm lager en de trapeze touwtjes 5cm naar achteren. Het zeil had zeer veel power, drukpunt ver naar achteren en was hard en zwaar. Echt iets voor de zware PWA riders :).

Door een kortere mast heb ik veel snelheidswinst behaald en is niet alleen voor de lichtere riders. Ook PdW vaart een 3.70 mast in zijn NP 5.5 en SvH een 4.30 in zijn Loft 7.0.

Wat zijn jullie ervaringen?

Menno van den Berg
DFS teammember
Berichten: 1019
Lid geworden op: 05-02-2010 08:19

Bericht door Menno van den Berg » 02-04-2012 21:58

bij loft wordt ook een 430 geadviseerd in de 7.0
http://www.loftsails.com/2012/produits/blade/
verder geen ervaring met een andere mast gebruiken.
wat ik de laatste tijd wel doe is een maatje zeil groter pakken en dan extra downhoal geven om zo ook softer zeil te krijgen.

Barry Klasens
DFS teammember
Berichten: 825
Lid geworden op: 02-02-2010 22:55

Bericht door Barry Klasens » 02-04-2012 22:19

Je hebt gelijk Menno 4.30 is geadviseerd ook in 6.3.
Wat denk je dat het verschil is in vaargedrag.

Mark
DFS teamcaptain
Berichten: 1899
Lid geworden op: 01-02-2010 18:34

Bericht door Mark » 02-04-2012 22:28

Ik heb het met de MS ook een paar keer uitgeprobeerd maar vond het geen succes, zeilen werden te vlak met te weinig power.

Met de Norths ga ik nog eens een poging wagen met een goede extender. De 5.7 bv heeft daarbij een 430 mast met 432 lufflengte en kan zeker bij die windsterkte met een 400 mast voordelen hebben denk ik zo. North adviseert daarbij ook voor sommige maten alternatieve mastlengtes.

Jurjen
DFS teammember
Berichten: 725
Lid geworden op: 04-02-2010 18:56

Bericht door Jurjen » 12-02-2014 16:10

korte mast is slapper en geeft daarom iets mee demping maar zeil wordt er wel vlakker van.
De mindere power wordt ook wel eens comfortverhogend ervaren.
If it is not blowing it is sucking!

Nils Duindam
DFS teammember
Berichten: 1144
Lid geworden op: 03-02-2010 20:40

Bericht door Nils Duindam » 12-02-2014 20:10

In alledrie de keren dat ik in flinke vlagerige omstandigheden (25 knopen+) wilde varen met mijn NP 5.5 werd ik gekatapulteerd bij gebruik met de voorgeschreven 4.00 mast. Dat heb ik nooit bij de grotere maten die ik meestal met een lange verlenging icm een kortere mast vaar.
Daarom het ik een 3.70 mast gekocht voor dit zeil.
Eens kijken as weekend of dat beter handelbaar is met mijn gewicht (70 kg)

Peter van der Ven
DFS teammember
Berichten: 219
Lid geworden op: 19-11-2011 21:25

Bericht door Peter van der Ven » 12-02-2014 20:46

Lijkt mij dat wanneer constant curve masten voorgeschreven zijn je wat kunt spelen met verschillende lengtes. Bij flextop masten (NP?) is dat volgens mij geheel anders. Denk dat dan de mastkromming die hoger of lager overgaat naar flex effect gaat hebben op profiel van het zeil.
Ik zou zeggen testje doen op het droge met gewicht aan de masttop en zien hoe zich dat verhoudt.
Stel niet uit tot morgen wat je vandaag kunt doen.

Jurjen
DFS teammember
Berichten: 725
Lid geworden op: 04-02-2010 18:56

Bericht door Jurjen » 13-02-2014 11:45

Heb zelf het voordeel dat alle mastden met elkaar uitwisselbaar zijn.

Al vaker met mastdelen van verschillende lengtes zitten spelen.
Verschil is soms opmerkelijk.

In onshore omstandigheden op zee gebruikte ik in de naish wavezeilen soms een hardere top.
De golven nemen een deel van de wind weg onderin het zeil. Doordat de top heeft dan minder twist heb je meer power als je het echt nodig hebt.
zonder je zeil in de frietzaktrim te moeten zetten

Bij de simmers is dit niet nodig, die zijn diverser op te tuigen.
If it is not blowing it is sucking!

Barry Klasens
DFS teammember
Berichten: 825
Lid geworden op: 02-02-2010 22:55

Bericht door Barry Klasens » 23-02-2014 09:02

Nils Duindam schreef:In alledrie de keren dat ik in flinke vlagerige omstandigheden (25 knopen+) wilde varen met mijn NP 5.5 werd ik gekatapulteerd bij gebruik met de voorgeschreven 4.00 mast. Dat heb ik nooit bij de grotere maten die ik meestal met een lange verlenging icm een kortere mast vaar.
Daarom het ik een 3.70 mast gekocht voor dit zeil.
Eens kijken as weekend of dat beter handelbaar is met mijn gewicht (70 kg)
Ben benieuwd hoe de 3.70m mast bevalt in je 5.5 Nils.
Ik denk een hele goede keuze, de EVO2 heeft zo veel power en met een korte/softe mast komt de controle terug.
Wel iets minder downhaul geven.
Succes!

Jurjen
DFS teammember
Berichten: 725
Lid geworden op: 04-02-2010 18:56

Bericht door Jurjen » 26-02-2014 14:55

Barry Klasens schreef: Ben benieuwd hoe de 3.70m mast bevalt in je 5.5 Nils.
Ik denk een hele goede keuze, de EVO2 heeft zo veel power en met een korte/softe mast komt de controle terug.
Als je weet dat je qua gewicht/kracht/techniek/whatever niet goed overweg kunt met powervolle zeilen.

En je weet dat er in de RSsen juist veel power inzit.
Waarom dan varen met de RS terwijl er legio zachte soepele zeilen op de markt verkrijgbaar zijn.
If it is not blowing it is sucking!

Plaats reactie