Angst om harder te gaan?

Speed discussies
Plaats reactie
Jurjen
DFS teammember
Berichten: 725
Lid geworden op: 04-02-2010 18:56

Angst om harder te gaan?

Bericht door Jurjen » 25-03-2014 14:03

Bartsurft schreef:Ik heb gewoon een balansbandje gekocht..... :+ :lol:

Angst is goed, het helpt je om te overleven en gevaar te detecteren.
Adrenaline die daarbij vrijkomt, werkt verslavend vandaar dat mensen 'gevaar' opzoeken. Ik schrijf gevaar tussen aanhalingstekens omdat uiteindelijk niemand echt dood wil gaan, of zich wil blesseren. Het is gevaar met ingecalculeerd risico...

Harder gaan komt vanzelf wanneer je over de juiste competenties beschikt. dat geeft vertrouwen in eigen kennen en kunnen.
Een competentie bestaat uit een combinatie van kennis, vaardigheid en houding/gedrag.

Kennis: Juiste materiaal voor betreffende windkracht, juiste spot voor die windrichting/getij, juiste opbouw van de run.
Vaardigheid: Het daadwerkelijk toepassen van bovenstaande kennis
Houding/gedrag: Bereid om tot het uiterste te gaan en in alle omstandigheden bovenstaande kennis en vaardigheden toe te passen.

Met alleen een goede houding en gedrag kom je er niet, het dient een combi te zijn van Kennis, Vaardigheid en Houding/Gedrag.
Kennis kun je vergaren door veel te lezen over speed, maar nog belangrijker: door af te kijken van mensen die beter/sneller zijn dan jou.

Vaardigheid kun je alleen op een hoog nivo krijgen door veel TOW. Veel op het water zijn zorgt ervoor dat je de geleerde kennis om kan zetten in vaardigheden. Hierdoor krijg je in verschillende omstandigheden ervaring, en leer je hoe je jezelf of je materiaal dient aan te passen aan die omstandigheden. Bovendien bouw je vertrouwen op in eigen kennen en kunnen..!

Houding/Gedrag is het moeilijkst om onder de knie te krijgen. Je zult altijd moeten streven naar perfectie...
Zorg dat je met de juiste spullen op de juiste tijd op de juiste spot staat. Wissel indien nodig van materiaal totdat alles klopt. Onder alle omstandigheden.

Bovenstaande begint al haast op werken te lijken.....
Daarom ben ik blij dat er een grote groep speeders is die niet zo gefocust is op het harder gaan, maar die FUN als hoofddoel heeft.
Wij funspeeders pakken gewoon de dag zoals hij is en zo af en toe klopt alles en zijn we dolblij met een PR.
Geen PR? dan hebben we in ieder geval een topdag gehad aan en op het water en kunnen we de volgende dag weer verder met iets waar we wel PRO in zijn: werken....

Have fun!

Pray for some wind...
Vind het een super posting.
Vooral de uitleg over de 3-eenheid

Kennis: Juiste materiaal voor betreffende windkracht, juiste spot voor die windrichting/getij, juiste opbouw van de run.
Vaardigheid: Het daadwerkelijk toepassen van bovenstaande kennis
Houding/gedrag: Bereid om tot het uiterste te gaan en in alle omstandigheden bovenstaande kennis en vaardigheden toe te passen.

Denk (lees weet) dat je top GPS-cuppers hier zeker over de Kennis en Vaardigheid beschikken.
Nu nog het (gechargeerd gezegd) dood-of-gladiolen gevoel toevoegen.

Soms moet je gewoon buiten je comfortzone gaan en tegen beter weten in toch het water op.
Op die manier verruim je je comfortzone.

Wat mij erg geholpen heeft is om vaak te surfen met makkers die net wat sneller of even snel zijn.
Geen betere motivatie dan je maat langzaam aan de horizon te zien verdwijnen :oops:
Zo jaag je elkaar steeds op en ga je samen en apart op zoek naar de nog te winnen kilometers.
Steeds een beetje friemelen aan je set en houding, steeds je best doen om ook in chop het gas erop te houden door je board los te laten lopen en je lappie dicht en rechtop te houden. En ja, tuurlijk ga je een onderuit en soms ook hard ook, keren dat het pijnlijk is gelukkig maar hoogst zelden.

Een aantal sessie's met dutchflag, marius en menno staan me nog heel helder voor de geest.
If it is not blowing it is sucking!

Plaats reactie