Doorgeplaneerde gijp ALPHA 500

Slalom discussies
Barry Klasens
DFS teammember
Berichten: 825
Lid geworden op: 02-02-2010 22:55

Bericht door Barry Klasens » 15-10-2012 21:54

Kan natuurlijk bij ieder dammetje.
Heb het nog niet geprobeerd.
Doel is 45Km, wel ambitieus als je geen gijpwonder bent zoals mij.

Adrie Boverhof
DFS teammember
Berichten: 581
Lid geworden op: 03-02-2010 12:33

Bericht door Adrie Boverhof » 15-10-2012 22:11

Nils Duindam schreef:
Jurjen van Emden schreef:
Nils Duindam schreef:[Toch vindt ik de combinatie Racezeil, zinker (voor mijn mn FF 80 liter of Speed) en diepwater een te groot risico dat mn waterstart door de brede mastslurf niet lukt. Daarom is mijn kleinste board op diepwater mijn FF 105. Op dit soort setjes is mn overdag veel zekerder dan mijn gijp.
Begrijpelijk maar door redenen waarover ik niet uit zal wijden zitten we wat ruim in de zeilmaat rond de zes meter. We hebben ongecamberde zeilen in de maat 6.0+6.2+6.2 en nog 2x gecamberd 6.0 :oops:
Daarlangs hebben we ook nog steeds onze "oude" naish zeilen hier liggen :shock: als reserve en om uit te lenen.

Door het gemis aan cambers en de smalle masthoes waterstarten die zeilen bijna vanzelf. Als je wilt kan wel een zeiltje lenen incl rdm mast, rdm mastverlenger en US-base.

Wees gerust de ongecamberde simmer is redelijk hufterproof :twisted:
En de naish zeilen zijn hier en daar al voorgedeukt :wink:
Als Wave zeilen heb ik een 3.3, 4.7 en een 5.2.
Jurjen, bedankt voor jouw aanbod om eens een wave zeiltje te lenen.
En als ze hufterproof zijn, zijn ze mischien zelfs Nils-proof? :wink: :wink:
en anders heb ik sinds een week weer genoeg liggen :)

mijn favoriete zeil is nog steeds een Alpha 5.4 van 2008. Geweldig relaxed surfen met veel power. En zo'n zeil kan je ook makkelijk heen en weer gooien.

Gast

Bericht door Gast » 24-03-2014 12:33

Mijn Alpha top 5 is:
40,69 km/h JP Wave 260 met Simmer OnShore 4.2
39,47 km/h AHD SL1 met Naish Stealth 5.5
39,38 km/h AHD SL1 met Naish Stealth 5.6
35,31 km/h Starboard Sonic 110 met Neil Pryde RS Racing 7.8
35,20 km/h Starboard Sonic 110 met Neil Pryde RS Racing 7.8

Het komische wat ik heb, is dat ik ooit eens een top gijp heb gemaakt met mijn wave setje op Strand Horst met ruim 40km/h. En daar kom ik waarschijnlijk nooit meer vanaf.

De 39'ers staan op naam van de AHD SL1. Toevallig wordt deze vandaag verkocht.

De 95 liter SL1 is vorig jaar opgesplitst in een Sonic 85 en Sonic 110. Nou surf ik niet zo vaak en op de Sonic 85 nog minder. Dus ik denk als ik de Sonic 110 een keer met 6.5 vaar, dat de Alpha's dan ook wel omhoog gaan.

En om te leren gijpen. Ik heb veel aan de dvd van Alan Cadiz gehad. En volgens mij moet ik hem nog maar eens een paar keer gaan bekijken (als ik hem nog terug kan vinden).

Jurjen
DFS teammember
Berichten: 725
Lid geworden op: 04-02-2010 18:56

Bericht door Jurjen » 24-03-2014 12:49

Koen Wilke schreef: En om te leren gijpen. Ik heb veel aan de dvd van Alan Cadiz gehad. En volgens mij moet ik hem nog maar eens een paar keer gaan bekijken (als ik hem nog terug kan vinden).
als je hem niet kan vinden kan ik je er wel aan helpen.
idd super dvd
If it is not blowing it is sucking!

Michel van Maastricht
DFS teammember
Berichten: 169
Lid geworden op: 25-02-2012 21:20

Bericht door Michel van Maastricht » 26-03-2014 16:48

36,26 is mijn alpha PR, maar ik kan dan ook wel heel snel duits gijpen :-)
Dit is een onderschrift

Opperhoofd
Berichten: 1
Lid geworden op: 28-08-2015 11:42

Bericht door Opperhoofd » 28-08-2015 12:43

Al googlend kwam ik op dit forum en kon interessante dingen lezen :D

Ik heb eens een mailwisseling met Jacques gehad over de alpha. Daarbij heb ik zijn track gekregen en heb die goed bekeken. Het verschil met de snelste alpha mannen is dat die voor het grootste deel worden gevaren achter een dammetje. Vandaar ook dat de snelste alpha's de vorm van een mooie U hebben. Het mooie van zo'n dammetje is het vlakke water en vooral de max afstand van 50 meter die je veel vaker haalt.
De perfecte alpha op "open water" is zeer zeldzaam. En daarbij is de vorm IMHO anders. Ik heb m'n tip die ik Horst gangers geef hier ergens voorbij zien komen :o , na een stukje ruime wind terug naar halvewindse koers. Maar als het echt vliegen op de vin is is heel iets upwind nog beter. Zo kan je na de bocht iets ruime wind en snelheid maken. Een slalomvin ipv speedvin maakt ook veel uit.
Want waar de meeste heel veel verliezen is bij 2/3 van de draai tot en/of tot en met weer halvewind doorplaneren. Als ik me het goed herinner had de track Jacques een alpha van bijna 50 km/h. Halvewind ging hij erg hard, heen 66 en terug ook dik in de 60.

Na wat zoeken heb ik een track van mezelf gevonden. Een alpha van 47.3, max speed van 55.6 en min speed van 31.7, max radius van 28 meter. Dit moet veel beter kunnen. De aanloop kan veel sneller, ik vaar alleen maar halve wind, en de radius is veel te krap. Zie de bijbehorende track hier:
windsurfing.opperhoofd.com/OPPERHOOFD_20130615.sbn.zip

Dus, als je niet zo snel bent, qua topspeed rechtuit, kan je nog steeds heel competitief zijn met de alpha.

Mark
DFS teamcaptain
Berichten: 1899
Lid geworden op: 01-02-2010 18:34

Bericht door Mark » 28-08-2015 12:56

Hey Onno, welkom!

Zit zelf ook steeds te stoeien met de Alpha, vooral om op die 50m terug te komen lijkt het probleem te zijn op open water.

Verder zie ik veel verschil in posten via GPSResults(auto gps3s) en GPSAR Pro waar ik tot nu toe niet echt een goede verklaring voor heb gevonden. Das jammer want qua Alpha zit GPSresults meestal beter en zou je via die willen posten maar qua afstand/distance is GPSARPro altijd beter en wil je die gebruiken. Normaal niet zo'n probleem maar voor bv weedspeedrace of kraaij challenge competities tellen beide categorieën. 2x posten is dan een workaround maar mi niet ideaal.

Plaats reactie