extra voetband pluggen er bij (laten) maken

Slalom discussies
Menno van den Berg
DFS teammember
Berichten: 1019
Lid geworden op: 05-02-2010 08:19

extra voetband pluggen er bij (laten) maken

Bericht door Menno van den Berg » 17-01-2011 23:16

heeft iemand hier toevallig ervaring mee?

toen ik mijn boardje net had was ik nog niet meteen vriendjes, ik had namelijk geen druk op mn voorste voet. (zweevend voor voetje)
ik heb toen de tip van dirk opgevolgt om de voorste voetbanden schuin te zetten.
hier door komt mn hak verder naar achteren op het board te staan en dit scheeld echt enorm voor mij.

afgelopen weekeind op brouwersdam was dit wel anders in de chop/gloven daar.
totaal geen controle wat ik ook probeerde, jurjen heeft op mn board gestaan en komt dan terug met de melding ''heerlijk board''
terwijl bij mij op een golfje gewoon mn voorste voet in een ruk uit de band getrokken wordt als ik niet op let. (is ook een keer gebeurd)
hierdoor durf ik dus niet vol te geven.

nu heb ik al een aantal keer gelezen dat martin v meurs voor lichter mensen het advies geeft om dit te laten doen. (ik 70kg)

ik zit er dus aan te denken en raak steeds meer overtuigd dat dit de key ook moet zijn. (of toch mn techniek?)

is dit zelf te doen of kan ik dit beter laten doen en zo ja waar???

Mark
DFS teamcaptain
Berichten: 1899
Lid geworden op: 01-02-2010 18:34

Bericht door Mark » 18-01-2011 09:27

Ik zou het dan laten doen bij Tjitse bv.

In chop en voor controle gaat naar achter plaatsen denk ik niet helpen. Daar zouden de voorste voetbanden juist naar voren moeten. Vaar je niet te gestrekt dwz zak je wel genoeg door je knieën? Ook he voorste voet locken dwz juist je hak naar buuten draaien om goed de rail vast te zetten. Dat helpt bij mij enorm enorm voor controle. Verder de standaard dingen giek iets lager, mastvoet iets naar voren.

Ik ben bang dat met de voetbanden naar achter je nog meer naar achter gaat hangen en helemaal out of control gaat. Op supervlak water kan dit overigens wel, dat is een andere trim.

Mss ook eens een camberzeil proberen, die hebben meer voorwaardse en daarmee mastvoetdruk.

Menno van den Berg
DFS teammember
Berichten: 1019
Lid geworden op: 05-02-2010 08:19

Bericht door Menno van den Berg » 18-01-2011 13:00

ik zat ook te denken aan tjitse maar 2x naar het noorden rijden zie ik een beetje tegen op, mischien v gent in rosmalen? (wat dat betreft heb ik dan weer meer vertrouwen in tjitse)

de standaard dingen heb ik allemaal al geprobeerd, hier moet ik het niet meer gaan zoeken.

ik draai nu mn hak juist meer naar binnen om zo ook verder naar achteren te komen, ik heb het gevoel dat het board daar ook om vraagt.
hierdoor vaar ik dan niet echt op de rail :oops:
maar ik denk dat dit eerder een gevolg van is als dat ik hier de oplossing moet gaan zoeken.

als ik mn touwtjes te ver naar achteren zet heb ik wel weer meer druk op mn voorste voet, heb dan alleen het volgende probleem, dat ik te veel druk op mn voorste arm heb, en deze heel snel verzuurt.
mischien dan toch een camber zeil proberen, klinkt wel logisch.

ik had van jurjen ook al de tip gekreken om mn zeil 2cm hoger op de mast te zetten.
deze twee dingen toch eerst maar eens proberen voordat ik aan mn board ga sleutelen.

p.s. als ik het in het zeil moet zoeken dan moet jurjen er ook hinder van hebben gehad?
het probleem begint trouwens wel pas als ik tegen overpowerd aan zit, dat was jurjen dan weer niet denk ik.

Mark
DFS teamcaptain
Berichten: 1899
Lid geworden op: 01-02-2010 18:34

Bericht door Mark » 18-01-2011 15:52

Houding? Soort trapeze?

PS er is wel ietsje gewichtsverschil tussen jullie volgens mij. Dat vaart ook anders.

Meindert Schuitema
Berichten: 124
Lid geworden op: 06-02-2010 17:41

Bericht door Meindert Schuitema » 18-01-2011 16:44

Er is geen kant en klaar antwoord voor zwevend voorvoetje... Veel experimenteren met settings en houding...

Menno van den Berg
DFS teammember
Berichten: 1019
Lid geworden op: 05-02-2010 08:19

Bericht door Menno van den Berg » 18-01-2011 18:04

klopt gewichts verschil, ik zit trapeze, jurjen heup trapeze en een betere techniek.

met mn houding heb ik ook al van alles geprobeerd, mischien ben ik ook wel niet zwaargenoeg om het met die omstandigheden allemaal op t water te houden.

als ik de kans krijg om een keer met een camber zeil op mn board te varen ga ik dit zeker doen.
board is dan wel een free racer en mij zeil is ook free race maar t board is volgens mij wel gemaakt om met camber zeil gevaren te worden?

Jurjen
DFS teammember
Berichten: 725
Lid geworden op: 04-02-2010 18:56

Bericht door Jurjen » 18-01-2011 18:05

Menno van den Berg schreef:ik zat ook te denken aan tjitse maar 2x naar het noorden rijden zie ik een beetje tegen op, mischien v gent in rosmalen? (wat dat betreft heb ik dan weer meer vertrouwen in tjitse)
.
Aub niet naar van gent in rosmalen
Ik laat je nog wel eens de foto's zien van de reparatie.

Goede echt goede repareur is ook bij de kabbelaarsbank.
(Yups, kan je board wel voor je wegbrengen en ophalen)
If it is not blowing it is sucking!

Mark
DFS teamcaptain
Berichten: 1899
Lid geworden op: 01-02-2010 18:34

Bericht door Mark » 18-01-2011 18:46

Menno van den Berg schreef:board is dan wel een free racer en mij zeil is ook free race maar t board is volgens mij wel gemaakt om met camber zeil gevaren te worden?
Voordeel van een freeraceboard is dat daar zowel freerace als racezeilen op gevaren kunnen worden. Op een race/slalomboard kan dat niet.

Hier nog wat ik bedoel met houding, kijk ook even hoe rechtop de mast hierdoor staat met veel druk op de mastvoet:

Afbeelding

Menno van den Berg
DFS teammember
Berichten: 1019
Lid geworden op: 05-02-2010 08:19

Bericht door Menno van den Berg » 18-01-2011 19:15

ok een en ander wordt duidelijk, hele andere houding als op vlak water :D
aan de hand van jou foto heb ik er ook ff dit filmpje bij gepak.
meer boven je board blijven, bijde benen gebogen houden om de klappen op te vangen en zoals ik het zie, waarschijnlijk ook de touwtjes wat korter.
zoals ik t zie varen de meesten ook met heup trapeze.

ik denk dat ik voorlopig ff genoeg tips heb om vooruit te kunnen :D

@jurjen, als ik toch pluggen er bij wil laten zetten is dat een goede optie. ik kan dan zelf ook wel brengen en halen combineren met een dag surfen. is beter als naar het noorden rijden.
v gent had ik ook al niet zo'n vertrouwen in.

Meindert Schuitema
Berichten: 124
Lid geworden op: 06-02-2010 17:41

Bericht door Meindert Schuitema » 18-01-2011 19:48

van den berg kan het ook prima.

Plaats reactie