extra voetband pluggen er bij (laten) maken

Slalom discussies
Christiaan van Gilst
DFS teammember
Berichten: 1482
Lid geworden op: 01-02-2010 20:01

Bericht door Christiaan van Gilst » 18-01-2011 20:18

Menno, ik heb je net als de ander team leden vaker zien varen en het gene wat mij opvalt is dat je wel heel erg ver achterover gaat hangen. Niet alleen verticaal, maar voornamelijk horizontaal.
Je neemt je druk van je voorste voet helemaal weg en probeerd volledig op je vin te varen, maar door de neus van je board die ook wind vangt, niet alleen vanwege de wind van de zijkant, maar ook vanwege je snelheid, komt deze nog losser te liggen van voren. Dit probeer je ( onbewust) te compenseren door je voorste voet te verplaatsen naar voren. Maar deze zit vast in de voetband? Wat doe je? Je gaat je hak draaien naar voren. Gevolg ken je. Zwevende voet.

Jij kan jezelf niet echt vergelijken met Jurjen ookal varen jullie op het zelfde setje. ( Sorry Jurjen) Jurjen heeft een totaal andere gewichtsklasse, en daarnaast een hele andere style van varen dan jou. Jurjen vaart heel erg rechtop. Horizontaal maar ook verticaal.

Verplaatsen van de pluggen ( naar voren) kan dit voor je oplossen, maar probeer je stand op het board ook eens te veranderen.

Menno van den Berg
DFS teammember
Berichten: 1019
Lid geworden op: 05-02-2010 08:19

Bericht door Menno van den Berg » 18-01-2011 21:12

oke hier kan ik iets mee :D toch mn houding dan.
ik ga ff wat foto's van me eigen zoeken en dan brand maar los allemaal.
hou je eigen vooral niet in, ik kan wel tegen een stootje en ik kan er alleen maar van leren :P

Menno van den Berg
DFS teammember
Berichten: 1019
Lid geworden op: 05-02-2010 08:19

Bericht door Menno van den Berg » 18-01-2011 21:17

dit zijn twee foto's met mn oude boardje, f2 wizzard dit is een freeride board en waarschijnlijk makkelijker te varen

deze is afgelopen jaar op de misson gemaakt
Afbeelding
dit is al een wat oudere foto
Afbeelding

foto van onze eerste team meeting met mn nieuwe board fanatic ray 110 board verijst meer techniek :oops:
hier had ik mn boardje net en had ik mn voetband nog niet schuin staan en ook totaal geen controle.

Afbeelding

met mn nieuwe boardje en schuine voetband.
Afbeelding

Peter Magnee
DFS teammember
Berichten: 960
Lid geworden op: 03-02-2010 20:01

Bericht door Peter Magnee » 18-01-2011 21:28

Hoi Menno, eigenlijk precies wat Christiaan al aangaf: je hangt redelijk ver naar achteren, met gestrekte benen (zeker op de bovenste foto).
Niet dat mijn houding nu zo goed is, maar op de 2e foto kun je wel duidelijk een verschil zien: mijn voorste knie is redelijk gebogen, ik hang enigszins naar voren, en daardoor staat ook mijn zeil iets rechter op. Met als gevolg dat mijn board vlakker ligt ...
(en ja, ik heb een paar kilotjes meer :oops: )
NED-811

Nils Duindam
DFS teammember
Berichten: 1144
Lid geworden op: 03-02-2010 20:40

Bericht door Nils Duindam » 18-01-2011 21:39

Menno,
We moeten meer eten en drinken, scheelt een stuk!

Ps. probeer eens een loodvest, scheelt enorm, gaat sneller dan een aangepast menu!

Peter Magnee
DFS teammember
Berichten: 960
Lid geworden op: 03-02-2010 20:01

Bericht door Peter Magnee » 18-01-2011 21:49

Nils Duindam schreef:Menno,
We moeten meer eten en drinken, scheelt een stuk!
!
dat is natuurlijk ook een idee :)
NED-811

Mark
DFS teamcaptain
Berichten: 1899
Lid geworden op: 01-02-2010 18:34

Bericht door Mark » 18-01-2011 22:48

Is ook weer zo, ik heb er nu sinds een jaar geleden ongeveer 3kg extra bij en dat voelt erg goed op het water! :D

Nils Duindam
DFS teammember
Berichten: 1144
Lid geworden op: 03-02-2010 20:40

Bericht door Nils Duindam » 18-01-2011 23:06

Beetje off-topic;
Is er in de GPS-Speedsurfing database ooit onderzoek gedaan tussen gewicht en behaalde snelheden? Is dat op een of andere manier te rapporteren? Lijkt me zeer interessant.... :roll: :roll:

Peter Magnee
DFS teammember
Berichten: 960
Lid geworden op: 03-02-2010 20:01

Bericht door Peter Magnee » 19-01-2011 08:35

Of er echt onderzoek naar gedaan is weet ik niet (zou wel makkelijk uit de GPS-speedsurfing database te halen moeten zijn), maar volgens mij zijn de echt snelle jongens wel bijna allemaal 90+ kg
NED-811

Menno van den Berg
DFS teammember
Berichten: 1019
Lid geworden op: 05-02-2010 08:19

Bericht door Menno van den Berg » 19-01-2011 08:48

@ peter en cristiaan, ik snap wat jullie bedoelen met meer naar voren hangen.
probleem is dat ik met dan niet veilig voel en met een vlaag van mn boardje afgetroken wordt, dit heeft dan weer met mn gewicht te maken.
mischien toch op zoek naar softere zeilen dan?

@ mark, iedere dag ontbeiten bij de mc middag eten bij burgerking en s'avonds naar de friettent maakt mij niet zwaarder, ik zit al jaaren op mn zelfde gewicht en er komt maar niets bij :oops:

@ nils, z'n lijst ben ik eigenlijk ook wel benieuwd naar, met lood varen zie ik niet zo zitten

@ iedereen, ik krijg steed meer het idee dat de idelae zeilmaat voor mij wat groter is als voor een zwaarder iemmand?
als ik afgelopen zondag b.v. een 95l board had gevaren met 7,7 ipv met 110l had ik dan meer controle gehad?
maarja gaat dat dan nog wel 95l met 7,7?

Plaats reactie