extra voetband pluggen er bij (laten) maken

Slalom discussies
Mark
DFS teamcaptain
Berichten: 1899
Lid geworden op: 01-02-2010 18:34

Bericht door Mark » 19-01-2011 10:08

Mee eens, op het water moet je het ervaren en delen met elkaar. Analyse vóóraf/achteraf helpt daarbij om gericht tijdens een sessie ergens op te letten. Volgens mij zijn we nu met zijn allen snel tot de conclusie gekomen om voor Menno bij de volgende sessie op de houding/trim te letten. Dat is stap 1. Stap 2 is een ander zeiltje proberen (ik heb er wel een paar). :wink:

Over dat gewicht, dat komt natuurlijk niet door meer eten. Je kunt een paar kilo erbij krijgen door wat kortere/intensievere sessies erbij te pakken ipv heel lange sessies. :D

Menno van den Berg
DFS teammember
Berichten: 1019
Lid geworden op: 05-02-2010 08:19

Bericht door Menno van den Berg » 19-01-2011 13:16

ik zal eens wat meer aan mn houding gaan sleutelen en eventueel eens een camber zeil proberen.
helaas mark, ik weet dat je zeilen er nog erg goed uit zien (kunnen zo terug de winkel in) maar is helaas ver boven mn budget :shock: :D

Mark
DFS teamcaptain
Berichten: 1899
Lid geworden op: 01-02-2010 18:34

Bericht door Mark » 19-01-2011 14:37

Yep, zeiltjes altijd afspoelen en te drogen hangen helpt enorm. Had ik die extra DFS korting al genoemd? :D

Is stoppen met roken geen optie voor jou? :wink:

Menno van den Berg
DFS teammember
Berichten: 1019
Lid geworden op: 05-02-2010 08:19

Bericht door Menno van den Berg » 19-01-2011 14:52

zou je wel zeggen he :D
ten eerste kom ik dan mischien een beetje op gewicht en ten tweede hou ik dan zoveel geld over dat ik ieder jaar jou zeilen inkl. masten over kan nemen 8)

Mark
DFS teamcaptain
Berichten: 1899
Lid geworden op: 01-02-2010 18:34

Bericht door Mark » 19-01-2011 15:27

Je snapt um!

Christiaan van Gilst
DFS teammember
Berichten: 1482
Lid geworden op: 01-02-2010 20:01

Bericht door Christiaan van Gilst » 19-01-2011 18:12

@ Menno. Als je wilt stel ik wel mijn Gaastra Vapor voor je er beschikking.
6,7. Als het goed ik krijg ik binnenkort eentje van 2010 te leen voor te testen. Zolang ik deze heb mag je mijne uit 2009 hebben voor te kijken of je een voordeel behaald, en een betere houding hebt door alleen je zeil te veranderen naar een full-race zeil.

Meindert Schuitema
Berichten: 124
Lid geworden op: 06-02-2010 17:41

Bericht door Meindert Schuitema » 19-01-2011 18:28

Nu is het net of andere spullen kopen het antwoord is op het probleem... Dat zou wel mooi zijn voor de heren surfplank verkopers... Ik kan niet uit de voeten komen met mijn board.. Tsja meneer dan moet u toch echt wat anders proberen.... :shock: :shock: :shock: :shock:

Jurjen
DFS teammember
Berichten: 725
Lid geworden op: 04-02-2010 18:56

Bericht door Jurjen » 19-01-2011 19:23

Da's (helaas) vaak wel wat er als oplossing aangedragen word meindert.
Zelf blijf ik ook liever even verder zoeken/uitproberen tot het probleem boven water is.

Ik heb je afgelopen weekend zien varen menno. Je houding ziet er zo 123 echt niet raar of verkeerd uit. Je zou hooguit je heupen iets verder richting vaarrichting kunnen draaien. Toen ik met jouw set op het water was had wel iets meer druk op de achterste voet als op de voorste voet maar problematisch vond ik het zeker niet.

Je schrijft echter ook dat je het met name heb als je richting overpower gaat. En dat was ik zeker niet met jouw set.

Als je wilt kijken of een stance die dichter bij elkaar is een oplossing bied kan je ook je achterste voetband verder naar voren zetten. Dat is wellicht geen definitieve oplossing maar om te kijken of het werkt zou het zeker voldoende moeten zijn. Zelf heb ik ook de voorste voetbanden helemaal achterin en de achterste in het een na laatste gaatje.

Daarlangs je lappie nog iets meer naar beneden aantrekken is ook wenselijk. Nadat ik hem iets (2cm) harder had aangetrokken voelde het zeil een stuk meer uitgebalanceerd en versnelde ook beter in de vlagen. Yups, moest inderdaad wel iets harder werken om vlot weg te komen.

Een ander iets om te proberen (ga ik de volgende keer ook doen met de 8.8 ) is om het zeil 2 gaatjes hoger op de verlenger te zetten. Dus verlenger langer zetten en dezelfde hoeveelheid downhoal gebruiken.

Ik weet dat he echt belachelijk klinkt maar probeer het eens. Heeft bij mij in het verleden al vaker heel erg goed gewerkt. Je brengt het zeildrukpunt dan verder naar achteren wat wel eens goed zou kunnen werken omdat je zelf ook ver naar achteren hangt.

Balans is immers het enige wat je hoeft te vinden :twisted:
Zodra alles in balans is gaat hard gaan vanzelf.
If it is not blowing it is sucking!

Mark
DFS teamcaptain
Berichten: 1899
Lid geworden op: 01-02-2010 18:34

Bericht door Mark » 19-01-2011 19:28

Meindert Schuitema schreef:Nu is het net of andere spullen kopen het antwoord is op het probleem... Dat zou wel mooi zijn voor de heren surfplank verkopers... Ik kan niet uit de voeten komen met mijn board.. Tsja meneer dan moet u toch echt wat anders proberen.... :shock: :shock: :shock: :shock:
Da's te kort door bocht en heb ik ook niet gezegd. Stap 1 was houding/trim. Een beetje vertrouwen man!

Menno van den Berg
DFS teammember
Berichten: 1019
Lid geworden op: 05-02-2010 08:19

Bericht door Menno van den Berg » 20-01-2011 17:37

@Christiaan, ik wil je zeiltje graag een keer proberen :D
maar om het nu zo voor een tijd te lenen dat hoeft voor mij niet ik heb er de goede mast ook niet voor.
ik wil hem graag een keer op mijn board proberen als we een keer een dagje op de zelfde spot aan het varen zijn.

@Meindert, ik heb nog geen andere spullen gekocht :?
maar het is wel zo dat surfen een beetje een spullen sport is.
stel je leent een zeiltje van iemand en je probleem is hier mee opgelost dan zou het kunnen dat je huidige zeil niet bij je past.
aangezien mn budget niet zo groot is ben ik er dus blij mee als ik een zeiltje mag proberen, daarna kun je nog verder kijken toch.

@Jurjen, toen je mijn zeiltje wat meer downhoul had gegeven voelde hij idd wat meer uitgebalanceerd, aanplaneren doe ik toch wel dus das het probleem niet.
volgende sessie ga ik zeker de voetbanden dichter bij elkaar zetten en kijken hoe dit voelt.
daarnaast ga ik ook kijken wat er gebeurt als ik mn zeil hoger op de verlenger zet.
ik moet ook aan mn houding werken maar ik denk dat ik te veel druk op mn achterste voet niet oplos met een andere houding, maar dat dit vanzelf gaat als het setje in balans is.

Plaats reactie