Vliegen van het board
-
- DFS teammember
- Berichten: 1019
- Lid geworden op: 05-02-2010 08:19
wat bij mij heeft geholpen om in de chop de boel een beetje onder controle te krijgen:
de mastvoet mag idd een stukje verder naar voren en de giek een stuk lager als met speed of op vlak water.
je moet de boel zo afstellen als je door een golf/chopje de lucht in gaat dat je het zeil gewoon dicht kunt houden, je vaart eigenlijk gewoon door in de lucht, dan zit je goed.
niet alleen kwa trim maar ook kwa gevoel.....
verder heb ik de touwtjes verder uit elkaar staan en echt kort, dan hou je automatich je zeil dicht.
heb de 22-28 van NP, en deze heb ik 10cm ingekort.
op chop staan ze op de kleinste stand, op vlak water langer.
kwa vinnen vind ik dat de G10 vinnen het goed doen in chop, veel meer controle.
zelf ben ik flink vooruit gegaan met de C3 venom
hard gaan is gaaf maar hard gaan op de chop is gaver al zul je nooit die snelheden halen die je op vlak water haalt.
de mastvoet mag idd een stukje verder naar voren en de giek een stuk lager als met speed of op vlak water.
je moet de boel zo afstellen als je door een golf/chopje de lucht in gaat dat je het zeil gewoon dicht kunt houden, je vaart eigenlijk gewoon door in de lucht, dan zit je goed.
niet alleen kwa trim maar ook kwa gevoel.....
verder heb ik de touwtjes verder uit elkaar staan en echt kort, dan hou je automatich je zeil dicht.
heb de 22-28 van NP, en deze heb ik 10cm ingekort.
op chop staan ze op de kleinste stand, op vlak water langer.
kwa vinnen vind ik dat de G10 vinnen het goed doen in chop, veel meer controle.
zelf ben ik flink vooruit gegaan met de C3 venom
hard gaan is gaaf maar hard gaan op de chop is gaver al zul je nooit die snelheden halen die je op vlak water haalt.
-
- DFS teammember
- Berichten: 236
- Lid geworden op: 08-02-2010 15:05
-
- DFS teammember
- Berichten: 644
- Lid geworden op: 05-10-2010 13:07
Grote vin betekend inderdaad mast naar voren...Nils Duindam schreef:Wat me opviel in het filmpje;
Ze varen tot vrij grote vinnen tijdens het slalommen en adviseren de mastvoet ver voorin de mast track. Dat laatste zou ik niet verwachten om te vliegen, wel tbv "close the gap".
Als ik zo ga varen heb ik de ene spinout na de andere, grotere vin eronder dus.
Zo is surfen wel bedoeld!
Grote vin geeft meer lift en om je board dan weer in het water te krijgen moet je meer druk op je mast geven. (en giek omlaag)
-
- DFS teammember
- Berichten: 644
- Lid geworden op: 05-10-2010 13:07
-
- DFS teammember
- Berichten: 1019
- Lid geworden op: 05-02-2010 08:19
Mee eens, maar met een kleine 4bft op vlak water is al snel saai.Hans Schoenmaker schreef:Oneens... Maakt niet uit wat je doet, surfen is gaaf!
doe je dit op flinke chop of op zee dan heb je al snel een uitdaging, en dat is dan toch met minimale wind.
waait het 5 tot 6 bft+ dan is vlak water ook erg gaaf.
-
- DFS teammember
- Berichten: 1019
- Lid geworden op: 05-02-2010 08:19
hoezo grotere vin mast verder naar voren?Hans Schoenmaker schreef:Grote vin betekend inderdaad mast naar voren...Nils Duindam schreef:Wat me opviel in het filmpje;
Ze varen tot vrij grote vinnen tijdens het slalommen en adviseren de mastvoet ver voorin de mast track. Dat laatste zou ik niet verwachten om te vliegen, wel tbv "close the gap".
Als ik zo ga varen heb ik de ene spinout na de andere, grotere vin eronder dus.
Zo is surfen wel bedoeld!
Grote vin geeft meer lift en om je board dan weer in het water te krijgen moet je meer druk op je mast geven. (en giek omlaag)
naar mijn mening moet je de vinmaat koppelen aan de windsterkte icm water conditie.
ik heb op mijn board's een mastvoet positie die ik met alle zeilmaten gebruik.
alleen op vlak water met speed surfen gaat mn mastvoet verder naar achteren, maar moet ook wel zeggen dat ik daar nog niet zo veel ervaring mee heb.
gaat het harder waaien dan pak ik een kleinere vin maar de mast bijft gewoon staan.
ben wel benieuwd naar de mening van anderen.
-
- DFS teammember
- Berichten: 644
- Lid geworden op: 05-10-2010 13:07
-
- DFS teammember
- Berichten: 1019
- Lid geworden op: 05-02-2010 08:19
-
- DFS teammember
- Berichten: 644
- Lid geworden op: 05-10-2010 13:07
-
- Berichten: 140
- Lid geworden op: 15-02-2010 21:59