Vliegen van het board
-
- DFS teammember
- Berichten: 1482
- Lid geworden op: 01-02-2010 20:01
John heeft wel gelijk. Zoveel mensen en zoveel stylen.
De ene vaart lekker met een Fanatic en de ander kan er niet mee overweg.
Albeau is gewoon een klasse apart, net als Dunkerbeck en Naish.
Iedereen heeft een persoonlijke houding, en voorkeur voor boards.
Neem even mezelf als voorbeeld:
Met de fanatic kan ik gewoon niet overweg. Zodra ik begin te planeren met dit board ben ik al heel snel in een spinout. Van alles geprobeerd met mastvoet naar voren, giek hoger en weer lager, vinnen ontelbaar gewisseld. Alles met maar een resultaat. Spinout.
Starboard ( mijn eerste 60+ ervaring op de Oolderplas) Dit board kon je trappen wat je wilde op de achterkant maar zelfs al wil je hem in een spinout krijgen, dan krijg je het nog niet.
Ik heb voor de huidige boards Tabou 3 jaar geleden gekozen omdat deze nog makkelijker varen als de Starboards vanwege de extreme dubbel concave in de neus. In choppy water is dit board nog altijd even soft.
Mark, jij bent zeer happy met de Fanatic waar ik dus niet mee overweg kan. Is al een groot verschil ook kwa shape van board. Dus een vergelijking is er niet. Zo kunnen we nog verder gaan.
Belangrijkste is denk ik dat je zoekt maar een setje waarmee "jij" als poppetje op de plank je lekker en verzekerd voeld. Met dit gevoel heb je de helft al gewonnen. Snelheid komt daarna door ervaring.
Ik vergelijk mezelf wel eens met Robert Seinen. Zelfde bouw, zelfde style van varen en ook nog eens dezelfde boards. Maar toch gaat hij altijd gem. 10 km harder. Waarom? Lef en ervaring.
De ene vaart lekker met een Fanatic en de ander kan er niet mee overweg.
Albeau is gewoon een klasse apart, net als Dunkerbeck en Naish.
Iedereen heeft een persoonlijke houding, en voorkeur voor boards.
Neem even mezelf als voorbeeld:
Met de fanatic kan ik gewoon niet overweg. Zodra ik begin te planeren met dit board ben ik al heel snel in een spinout. Van alles geprobeerd met mastvoet naar voren, giek hoger en weer lager, vinnen ontelbaar gewisseld. Alles met maar een resultaat. Spinout.
Starboard ( mijn eerste 60+ ervaring op de Oolderplas) Dit board kon je trappen wat je wilde op de achterkant maar zelfs al wil je hem in een spinout krijgen, dan krijg je het nog niet.
Ik heb voor de huidige boards Tabou 3 jaar geleden gekozen omdat deze nog makkelijker varen als de Starboards vanwege de extreme dubbel concave in de neus. In choppy water is dit board nog altijd even soft.
Mark, jij bent zeer happy met de Fanatic waar ik dus niet mee overweg kan. Is al een groot verschil ook kwa shape van board. Dus een vergelijking is er niet. Zo kunnen we nog verder gaan.
Belangrijkste is denk ik dat je zoekt maar een setje waarmee "jij" als poppetje op de plank je lekker en verzekerd voeld. Met dit gevoel heb je de helft al gewonnen. Snelheid komt daarna door ervaring.
Ik vergelijk mezelf wel eens met Robert Seinen. Zelfde bouw, zelfde style van varen en ook nog eens dezelfde boards. Maar toch gaat hij altijd gem. 10 km harder. Waarom? Lef en ervaring.
-
- DFS teamcaptain
- Berichten: 1899
- Lid geworden op: 01-02-2010 18:34
Leuke discussie. Waar dit topic mee begon is een discussie tijdens de teammeeting over hoe sneller te varen. Ik noemde daarbij de quote van Peter de Wit dat je een board moet vliegen en niet varen. Het plaatje van Albeau was meer een geintje daarbij.
Met Peter van Dijk hadden we het over de trimhoek van een board. De trim (houding/vin/mastvoet/giek/etc) moet precies zo kloppen dat een board achter vrij loopt maar voor vlak boven het water ligt. Het viel mij daarbij op dat wanneer ik Martin van Meurs zie varen hij altijd een grote spray achter zijn board heeft, dus met de tail meer door het water vaart dan een Peter de Wit die bijna geen spray heeft en het board meer "op" het water vaart, dus "vliegen".
Met Peter van Dijk hadden we het over de trimhoek van een board. De trim (houding/vin/mastvoet/giek/etc) moet precies zo kloppen dat een board achter vrij loopt maar voor vlak boven het water ligt. Het viel mij daarbij op dat wanneer ik Martin van Meurs zie varen hij altijd een grote spray achter zijn board heeft, dus met de tail meer door het water vaart dan een Peter de Wit die bijna geen spray heeft en het board meer "op" het water vaart, dus "vliegen".
-
- DFS teammember
- Berichten: 1482
- Lid geworden op: 01-02-2010 20:01
En wie is er sneller? 8)Meurs zie varen hij altijd een grote spray achter zijn board heeft, dus met de tail meer door het water vaart dan een Peter de Wit die bijna geen spray heeft en het board meer "op" het water vaart, dus "vliegen".
Dus weer een heel groot verschil die dus eigenlijk niet goed te verklaren is.
http://www.youtube.com/watch?v=OUYZJ-zAdr8
Even een mooi filmpje tussen door hoe het moet!
MvM & Doppie
-
- DFS teammember
- Berichten: 1482
- Lid geworden op: 01-02-2010 20:01
-
- DFS teammember
- Berichten: 425
- Lid geworden op: 04-02-2010 12:20
-
- Berichten: 124
- Lid geworden op: 06-02-2010 17:41
Ten dele wel ja. Prima om hier over te discussiëren en ervaringen te delen. Maar uiteindelijk zul je toch het water op moeten om die dingen voor jezelf te gaan proberen en dan pas kom je er erachter of het voor jou ook werkt.Mark van Osch schreef:Wat wil je daarmee zeggen, iedereen verschillend dus delen van ervaringen heeft geen nut omdat alles persoonlijk is? Niet zeuren maar gewoon varen?
-
- DFS teammember
- Berichten: 236
- Lid geworden op: 08-02-2010 15:05
Ik zag laatst dit filmpje en sluit mooi aan bij dit topic.
http://www.youtube.com/watch?v=Z0TcAgNB2RU
Zie hoe hij vaart vanaf 17 sec in het filmpje. Perfect in balans met hoge snelheid over de chop. Erg lastig om dat goed te kunnen. Op horst zie je altijd veel surfers voor de vaargeul gijpen omdat daarna de chop begint. Je leert op vlak water makkelijker efficiënt varen maar zodra het chopper wordt dan wordt het lastig omdat je dat nooit oefent...
http://www.youtube.com/watch?v=Z0TcAgNB2RU
Zie hoe hij vaart vanaf 17 sec in het filmpje. Perfect in balans met hoge snelheid over de chop. Erg lastig om dat goed te kunnen. Op horst zie je altijd veel surfers voor de vaargeul gijpen omdat daarna de chop begint. Je leert op vlak water makkelijker efficiënt varen maar zodra het chopper wordt dan wordt het lastig omdat je dat nooit oefent...
-
- DFS teammember
- Berichten: 1019
- Lid geworden op: 05-02-2010 08:19