Meer snelheid door de juiste mast
-
- DFS teammember
- Berichten: 825
- Lid geworden op: 02-02-2010 22:55
Meer snelheid door de juiste mast
Ik heb de laatste 2 jaar veel geexperimenteerd met de mastlengte voor mijn 6.2 (4.00 of 4.30, aanbevolen 4.30) en 7.0 (4.30 of 4.60, aanbevolen 4.60). Daarbij zijn mijn zeilen veranderd van stabiel, soft en licht naar onstabiel, hard en zwaar.
Een kortere mast heeft in alle omstandigheden mijn voorkeur, ik verleng 30-34 cm.
Afgelopen zondag heb ik sinds lange tijd weer een 4.30m mast gevaren in mijn 6.2 voor een betere low-end (was achteraf niet nodig). Verder heb ik alle settings hezelfde gehouden en downhaul optisch hetzelfde.
Voor een beetje controle heb ik de mastvoet 2 cm naar voren moeten zetten, de giek 4 cm lager en de trapeze touwtjes 5cm naar achteren. Het zeil had zeer veel power, drukpunt ver naar achteren en was hard en zwaar. Echt iets voor de zware PWA riders .
Door een kortere mast heb ik veel snelheidswinst behaald en is niet alleen voor de lichtere riders. Ook PdW vaart een 3.70 mast in zijn NP 5.5 en SvH een 4.30 in zijn Loft 7.0.
Wat zijn jullie ervaringen?
Een kortere mast heeft in alle omstandigheden mijn voorkeur, ik verleng 30-34 cm.
Afgelopen zondag heb ik sinds lange tijd weer een 4.30m mast gevaren in mijn 6.2 voor een betere low-end (was achteraf niet nodig). Verder heb ik alle settings hezelfde gehouden en downhaul optisch hetzelfde.
Voor een beetje controle heb ik de mastvoet 2 cm naar voren moeten zetten, de giek 4 cm lager en de trapeze touwtjes 5cm naar achteren. Het zeil had zeer veel power, drukpunt ver naar achteren en was hard en zwaar. Echt iets voor de zware PWA riders .
Door een kortere mast heb ik veel snelheidswinst behaald en is niet alleen voor de lichtere riders. Ook PdW vaart een 3.70 mast in zijn NP 5.5 en SvH een 4.30 in zijn Loft 7.0.
Wat zijn jullie ervaringen?
-
- DFS teammember
- Berichten: 1019
- Lid geworden op: 05-02-2010 08:19
bij loft wordt ook een 430 geadviseerd in de 7.0
http://www.loftsails.com/2012/produits/blade/
verder geen ervaring met een andere mast gebruiken.
wat ik de laatste tijd wel doe is een maatje zeil groter pakken en dan extra downhoal geven om zo ook softer zeil te krijgen.
http://www.loftsails.com/2012/produits/blade/
verder geen ervaring met een andere mast gebruiken.
wat ik de laatste tijd wel doe is een maatje zeil groter pakken en dan extra downhoal geven om zo ook softer zeil te krijgen.
-
- DFS teammember
- Berichten: 825
- Lid geworden op: 02-02-2010 22:55
-
- DFS teamcaptain
- Berichten: 1899
- Lid geworden op: 01-02-2010 18:34
Ik heb het met de MS ook een paar keer uitgeprobeerd maar vond het geen succes, zeilen werden te vlak met te weinig power.
Met de Norths ga ik nog eens een poging wagen met een goede extender. De 5.7 bv heeft daarbij een 430 mast met 432 lufflengte en kan zeker bij die windsterkte met een 400 mast voordelen hebben denk ik zo. North adviseert daarbij ook voor sommige maten alternatieve mastlengtes.
Met de Norths ga ik nog eens een poging wagen met een goede extender. De 5.7 bv heeft daarbij een 430 mast met 432 lufflengte en kan zeker bij die windsterkte met een 400 mast voordelen hebben denk ik zo. North adviseert daarbij ook voor sommige maten alternatieve mastlengtes.
-
- DFS teammember
- Berichten: 1144
- Lid geworden op: 03-02-2010 20:40
In alledrie de keren dat ik in flinke vlagerige omstandigheden (25 knopen+) wilde varen met mijn NP 5.5 werd ik gekatapulteerd bij gebruik met de voorgeschreven 4.00 mast. Dat heb ik nooit bij de grotere maten die ik meestal met een lange verlenging icm een kortere mast vaar.
Daarom het ik een 3.70 mast gekocht voor dit zeil.
Eens kijken as weekend of dat beter handelbaar is met mijn gewicht (70 kg)
Daarom het ik een 3.70 mast gekocht voor dit zeil.
Eens kijken as weekend of dat beter handelbaar is met mijn gewicht (70 kg)
-
- DFS teammember
- Berichten: 219
- Lid geworden op: 19-11-2011 21:25
Lijkt mij dat wanneer constant curve masten voorgeschreven zijn je wat kunt spelen met verschillende lengtes. Bij flextop masten (NP?) is dat volgens mij geheel anders. Denk dat dan de mastkromming die hoger of lager overgaat naar flex effect gaat hebben op profiel van het zeil.
Ik zou zeggen testje doen op het droge met gewicht aan de masttop en zien hoe zich dat verhoudt.
Ik zou zeggen testje doen op het droge met gewicht aan de masttop en zien hoe zich dat verhoudt.
Stel niet uit tot morgen wat je vandaag kunt doen.
-
- DFS teammember
- Berichten: 725
- Lid geworden op: 04-02-2010 18:56
Heb zelf het voordeel dat alle mastden met elkaar uitwisselbaar zijn.
Al vaker met mastdelen van verschillende lengtes zitten spelen.
Verschil is soms opmerkelijk.
In onshore omstandigheden op zee gebruikte ik in de naish wavezeilen soms een hardere top.
De golven nemen een deel van de wind weg onderin het zeil. Doordat de top heeft dan minder twist heb je meer power als je het echt nodig hebt.
zonder je zeil in de frietzaktrim te moeten zetten
Bij de simmers is dit niet nodig, die zijn diverser op te tuigen.
Al vaker met mastdelen van verschillende lengtes zitten spelen.
Verschil is soms opmerkelijk.
In onshore omstandigheden op zee gebruikte ik in de naish wavezeilen soms een hardere top.
De golven nemen een deel van de wind weg onderin het zeil. Doordat de top heeft dan minder twist heb je meer power als je het echt nodig hebt.
zonder je zeil in de frietzaktrim te moeten zetten
Bij de simmers is dit niet nodig, die zijn diverser op te tuigen.
If it is not blowing it is sucking!
-
- DFS teammember
- Berichten: 825
- Lid geworden op: 02-02-2010 22:55
Ben benieuwd hoe de 3.70m mast bevalt in je 5.5 Nils.Nils Duindam schreef:In alledrie de keren dat ik in flinke vlagerige omstandigheden (25 knopen+) wilde varen met mijn NP 5.5 werd ik gekatapulteerd bij gebruik met de voorgeschreven 4.00 mast. Dat heb ik nooit bij de grotere maten die ik meestal met een lange verlenging icm een kortere mast vaar.
Daarom het ik een 3.70 mast gekocht voor dit zeil.
Eens kijken as weekend of dat beter handelbaar is met mijn gewicht (70 kg)
Ik denk een hele goede keuze, de EVO2 heeft zo veel power en met een korte/softe mast komt de controle terug.
Wel iets minder downhaul geven.
Succes!
-
- DFS teammember
- Berichten: 725
- Lid geworden op: 04-02-2010 18:56
Als je weet dat je qua gewicht/kracht/techniek/whatever niet goed overweg kunt met powervolle zeilen.Barry Klasens schreef: Ben benieuwd hoe de 3.70m mast bevalt in je 5.5 Nils.
Ik denk een hele goede keuze, de EVO2 heeft zo veel power en met een korte/softe mast komt de controle terug.
En je weet dat er in de RSsen juist veel power inzit.
Waarom dan varen met de RS terwijl er legio zachte soepele zeilen op de markt verkrijgbaar zijn.
If it is not blowing it is sucking!